Interpretacja indywidualna z dnia 08.12.2015, sygn. IBPP3/4512-620/15/KG, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, sygn. IBPP3/4512-620/15/KG
Brak prawa do korekty sprzedaży zaewidencjonowanej przy zastosowaniu kasy rejestrującej w przypadku zwrotu towaru, gdy klient posiada wyłącznie potwierdzenie zapłaty kartą płatniczą, a płatność może nie być bezpośrednio powiązana z konkretną transakcją.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 613) oraz § 2 i § 6 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego z dnia 22 kwietnia 2015 r. (Dz.U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 10 sierpnia 2015 r. (data wpływu 18 sierpnia 2015 r.), uzupełnionym pismem z 30 października 2015 r. (data wpływu 6 listopada 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do pomniejszenia podatku należnego w przypadku zwrotu towaru w sytuacji gdy Wnioskodawca nie ma możliwości jednoznacznego zidentyfikowania w systemie sprzedaży zwracanego towaru jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 18 sierpnia 2015 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do pomniejszenia podatku należnego w przypadku zwrotu towaru w sytuacji gdy Wnioskodawca nie ma możliwości jednoznacznego zidentyfikowania w systemie sprzedaży zwracanego towaru. Wniosek został uzupełniony pismem z 30 października 2015 r. (data wpływu 6 listopada 2015 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z 15 października 2015 r. znak: IBPP3/4512-620/15/KG.
W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:
Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą związaną z handlem artykułami odzieżowymi, tj. bielizną damską w kilku salonach pod marką ..., położonych na terenie galerii handlowych. Cała sprzedaż ewidencjonowana jest za pomocą kas fiskalnych, a w przypadku faktur do ich kopii dołączane są paragony fiskalne dotyczące fakturowanej sprzedaży. Większość transakcji dotyczy sprzedaży bielizny damskiej dokonywanej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Każda taka transakcja rejestrowana jest za pomocą kasy fiskalnej, a nabywca towaru otrzymuje paragon fiskalny zawierający szczegółowe dane odnośnie nabywanego towaru. Często zdarza się, że klient zwraca towar i odzyskuje zapłacone przy transakcji pierwotnej pieniądze. Dotychczas Wnioskodawca wymagał aby klient zwracający lub reklamujący nabyty u Wnioskodawcy towar, przedstawił paragon fiskalny sprzedaży. Brak paragonu był jednoznaczny z odmową prowadzenia postępowania reklamacyjnego. Postępowania Wnioskodawcy nie zaakceptował jednak Miejski Rzecznik Konsumentów wskazując, że nabywca towaru legitymujący się wyłącznie potwierdzeniem zapłaty (potwierdzenie zapłaty kartą) może skutecznie domagać się prowadzenia postępowania reklamacyjnego, w tym zwrotu towaru. W tym miejscu należy stwierdzić, że wprowadzony przez Wnioskodawcę wymóg przedstawienia paragonu fiskalnego przez klienta dokonującego reklamacji, spowodowany jest koniecznością ustalenia rzeczywistej daty sprzedaży, dokładnej identyfikacji reklamowanego towaru oraz źródła jego pochodzenia. Zdarzają się bowiem sytuacje gdy reklamowany towar jest tzw. podróbką lub reklamowany jest inny (najczęściej starszy) model niż uwidoczniony na paragonie fiskalnym. Klienci często dokonują zapłaty za pomocą kart płatniczych. Zdarza się również że w tym samym dniu sprzedawanych jest wiele identycznych artykułów lub podobnych o tej samej cenie transakcyjnej.