Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 25.09.2015, sygn. IBPB-1-2/4510-500/15/MM, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, sygn. IBPB-1-2/4510-500/15/MM
opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym należności wypłacanych na rzecz zagranicznych agentów
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2015 r., poz. 613) oraz § 4 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2015 r. poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z 6 lipca 2015 r., (wpływ do tut. Biura 13 lipca 2015 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym należności wypłacanych na rzecz zagranicznych agentów jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 13 lipca 2015 r. wpłynął do tut. Biura wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym należności wypłacanych na rzecz zagranicznych agentów.
We wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:
Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą jako spółka komandytowa w zakresie produkcji i sprzedaży eksportowej maszyn - zgrzewarek wysokiej częstotliwości do łączenia tkanin technicznych wykonanych z PVC i PU. W ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej Wnioskodawca podejmuje liczne działania związane z intensyfikacją sprzedaży. W tym zakresie korzysta z usług pośrednictwa świadczonych przez zagranicznych agentów. Zagraniczni agenci posiadają status osób prawnych i swoje siedziby posiadają w Indiach, Francji, Niemczech, Wielkiej Brytanii, Turcji, Bułgarii, Rosji, Cyprze i Zjednoczonych Emiratach Arabskich. Zagraniczni agenci nie są polskimi rezydentami podatkowymi. Działania świadczone przez takiego zagranicznego agenta polegają na wyszukiwaniu potencjalnych klientów na towary produkowane przez Wnioskodawcę oraz pośredniczeniu w zawieraniu przez Wnioskodawcę umów dotyczących sprzedaży produktów z klientami działającymi na terytorium państwa, znajdującego się w obszarze działań agenta. Zadanie wyszukiwania nowych potencjalnych klientów ściśle powiązane jest z powierzonym agentowi zadaniem promowania produktów oraz działalności Wnioskodawcy na terytorium działalności agenta. Z kolei pośredniczenie przy zawieraniu umów dotyczących sprzedaży produktów Wnioskodawcy nie obejmuje bezpośredniego zawierania umowy przez agenta. Agent nie bierze udziału w podpisywaniu umowy lub zamówienia w imieniu Wnioskodawcy - zawiera je bezpośrednio Wnioskodawca z wyszukanymi przez agenta klientami. W ramach pośredniczenia przy zawieraniu umów dotyczących sprzedaży produktów z klientami, działającymi na terytorium działań agenta, agent uprawniony i zobowiązany jest do: formułowania ofert na sprzedaż produktów wobec klientów zainteresowanych produktami; prowadzenia negocjacji handlowych z klientami zainteresowanymi ofertami na sprzedaż produktów; skontaktowania Wnioskodawcy z klientami, z którymi określił warunki umowy - w celu zawarcia umowy bezpośrednio przez samego Wnioskodawcę. Opisane powyżej działania zagranicznych agentów w całości odbywają się poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz podejmowane są wobec podmiotów (potencjalnych kontrahentów), nie posiadających siedzib na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Produkty sprzedawane w wykonaniu umów, zawartych z udziałem agentów zagranicznych, wysyłane są przez Wnioskodawcę poza terytorium Polski i poza terytorium Polski następuje także ich odbiór przez nabywcę. Wynagrodzenie wypłacane agentowi ma charakter prowizyjny i jest uzależnione od wartości zlecenia, tj. wartości towarów, które Wnioskodawca sprzeda za pośrednictwem tego agenta.