Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 29.07.2015, sygn. IBPB-1-3/4510-45/15/AB, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, sygn. IBPB-1-3/4510-45/15/AB
dot. możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów sankcji pieniężnej, orzeczonej na podstawie niemieckich przepisów prawa.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2015 r., poz. 613) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) w zw. z § 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2015 r., poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 29 kwietnia 2015 r. (data wpływu do tut. Biura 5 maja 2015 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów sankcji pieniężnej, orzeczonej na gruncie prawa niemieckiego w drodze decyzji administracyjnej - jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 5 maja 2015 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek, o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów sankcji pieniężnej, orzeczonej na gruncie prawa niemieckiego w drodze decyzji administracyjnej.
We wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:
Spółka z o.o. (dalej: Spółka lub Wnioskodawca) jest polską firmą budowlaną. Przedmiotem jej działalności jest świadczenie usług budowlano-montażowych związanych z kompleksową budową obiektów mieszkaniowych, użyteczności publicznej, przemysłowych i specjalistycznych, a także modernizacją, rozbudową i adaptacją istniejących budynków oraz wykonywanie prac remontowych w zakresie budownictwa wg najnowszych technologii w kraju i za granicą. Obecnie zatrudnia ponad 250 pracowników w tym doświadczoną kadrę techniczno-inżynierską, posiadającą wymagane uprawnienia budowlane. W związku z realizacją projektów budowalnych na rynku europejskim, Wnioskodawca oddelegowuje polskich pracowników do realizacji inwestycji zagranicznych. W związku z realizacją zlecenia na wykonanie robót budowlanych od jednej z niemieckich firm, Wnioskodawca oddelegował swoich pracowników do pracy na terytorium Niemiec. W dniu 16 grudnia 2013 r. na przedmiotowej budowie została przeprowadzona kontrola przez niemiecki organ zajmujący się zwalczaniem nielegalnego zatrudnienia, w wyniku której wykryto niezgodność dokonywanych zapisów czasu pracy pracowników w stosunku do rzeczywistego stanu faktycznego. Na podstawie nieprawidłowych zapisów godzin pracy, sporządzono rozliczenia wynagrodzeń oddelegowanych pracowników wskazujące zakres zaniżenia płacy minimalnej. Z przedstawionego dokumentu pokontrolnego wynikało, że wysłani przez Wnioskodawcę pracownicy mieli pracować w większym wymiarze godzin, niż wynikało to z zapisów kierownika budowy. Na podstawie niemieckich przepisów prawnych organ orzekł przepadek kwoty pieniężnej w wysokości 125.000 , której zasadnicza część to doszacowanie niewypłaconych pracownikom wynagrodzeń brutto. Dodatkowo, Spółka uiściła również koszty postępowania w wysokości 1.590 . Za sprawcę, w toczącym się zgodnie z przepisami niemieckimi postępowaniu, uznano kierownika budowy. Wnioskodawca zaś występował w nim jedynie jako uczestnik. Wnioskodawca, jako uczestnik postępowania nie wniósł środków prawnych przeciwko decyzji o przepadku w wyznaczonej wysokości. W konsekwencji, zostały spełnione ustawowe przesłanki pozwalające na umorzenie dochodzenia przeciwko sprawcy (tj. kierownikowi budowy).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right