Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 18.09.2015, sygn. ILPP3/4512-1-78/15-4/WN, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu, sygn. ILPP3/4512-1-78/15-4/WN

Podatek od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnie przekazanego majątku.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) w zw. z § 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Związku Gmin przedstawione we wniosku z dnia 8 czerwca 2015 r. (data wpływu 12 czerwca 2015 r.) uzupełnionym pismem z dnia 1 września 2015 r. (data wpływu 3 września 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnie przekazanego majątku jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 czerwca 2015 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnie przekazanego majątku. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 1 września 2015 r. (data wpływu 3 września 2015 r.) o doprecyzowanie opisu sprawy oraz dokumentów, z których wynika prawo osób reprezentujących Wnioskodawcę do występowania z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

W roku 1991 sześć gmin utworzyło Związek Gmin (dalej: Związek), który działa na podstawie ustawy o samorządzie gminnym. Do statutowych zadań Związku należało wspólne planowanie i wykonywanie zadań z zakresu: gospodarki odpadami komunalnymi oraz zaopatrzenie wsi w wodę. W dniu 8 czerwca 1991 r. Związek powołał zakład budżetowy pod nazwą Zakład Usług Wodnych (dalej: Zakład). Przedmiotem działania Zakładu było świadczenie usług w zakresie: produkcji i dostawy wody dla odbiorców, konserwacji i renowacji urządzeń wodociągowych, budowy i modernizacji sieci wodociągowych, wykonania przyłączy wodociągowych, wykonania pomiarów elektrycznych i wodociągowych w Stacji Uzdatniania Wody itp. Zakład był zakładem budżetowym w rozumieniu przepisów szczególnych obowiązującego prawa i na podstawie tego stanowił samodzielną jednostkę gospodarczą i był czynnym podatnikiem VAT, który korzystał z prawa do odliczenia podatku naliczonego przy zakupie środków trwałych i innych rzeczy, ponieważ służyły one do wykonywania działalności opodatkowanej. Nadzór nad działalnością Zakładu sprawowały Zgromadzenie Związku i Zarząd. Zakład działał na terenie gmin: (). Zakład prowadził samodzielnie działalność gospodarczą na podstawie własnych planów i na własny rachunek. Dnia 23 grudnia 2013 r. Zgromadzenie Związku podjęło uchwałę w sprawie likwidacji Zakładu, a jej wykonanie powierzono Zarządowi Związku. Następnie 20 lutego 2014 r. Zarząd Związku uchwałą wprowadził harmonogram prac do wykonania w poszczególnych miesiącach w celu likwidacji Zakładu. Harmonogram obejmuje czynności do wykonania w poszczególnych miesiącach, które dotyczyły między innymi przygotowania wodociągów i hydrofornii do przekazania Gminom, wypowiedzenia umów o pracę z dniem 31 grudnia 2014 r., wypowiedzenia umów, zamknięcia ksiąg rachunkowych, przekazania pozostałych środków trwałych do Związku, przejęcia należności i zobowiązań przez Związek. Natomiast uchwałą z dnia 12 listopada 2014 r. zobowiązano Kierownika Zakładu do zakończenia czynności likwidacyjnych obejmujących w szczególności: sprzedaż środków trwałych, maszyn, sprzętów, stanów magazynowych, innych ruchomości pozostałych po działalności Zakładu, uregulowanie spraw pracowniczych, zamknięcie ksiąg rachunkowych, przekazanie akt i dokumentów do Związku, sporządzenie protokołów stanu majątku, wierzytelności i długów, uregulowanie wymaganych należności. Z dniem 31 grudnia 2014 r. księgi rachunkowe Zakładu zostały zamknięte, pracownicy zwolnieni, wynagrodzenia i odprawy wypłacone. Należności i zobowiązania likwidowanego Zakładu przejął z dniem 1 stycznia 2015 r. Związek zgodnie z art. 16 ust. 6 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych. W trakcie istnienia Zakład Usług wyprzedał część swojego majątku, a pozostałą część przekazał nieodpłatnie do Związku w postaci środków trwałych, materiałów, narzędzi na podstawie protokołów przekazania. Zakład miał prawo do odliczenia podatku naliczonego od środków trwałych, które zostały przekazane. Od wartości środków przekazanych Związkowi, Zakład doliczył podatek vat w wysokości 23% i odprowadził go do Urzędu Skarbowego. Związek środki trwałe uzyskane od Zakładu przeznacza na sprzedaż w celu uzyskania środków pieniężnych na zobowiązania, które przejął po Zakładzie. Pozostała część zobowiązań zostanie pokryta z dopłat uczestników Związku i należności, które przejął Związek. Związek nie kontynuuje działalności Zakładu. Obowiązek zaopatrzenia ludności w wodę wrócił z dniem 1 stycznia 2015 r. ponownie do poszczególnych gmin.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00