Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 08.12.2015, sygn. ITPP2/4512-920/15/PB, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, sygn. ITPP2/4512-920/15/PB

Brak opodatkowania czynności zbycia prawa użytkowania wieczystego lub udziału w tym prawie; braku opodatkowania opłat z tytułu użytkowania wieczystego nieruchomości ustanowionego do dnia 30 kwietnia 2004 r. oraz opodatkowanie opłat z tytułu użytkowania wieczystego nieruchomości ustanowionego od dnia 1 maja 2004 r.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wnioskuz dnia 21 września 2015 r. (data wpływu 23 września 2015 r. o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku opodatkowania czynności zbycia prawa użytkowania wieczystego lub udziału w tym prawie; braku opodatkowania opłat z tytułu użytkowania wieczystego nieruchomości ustanowionego do dnia 30 kwietnia 2004 r. oraz opodatkowania opłat z tytułu użytkowania wieczystego nieruchomości ustanowionego od dnia 1 maja 2004 r. jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 września 2015 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku opodatkowania czynności zbycia prawa użytkowania wieczystego lub udziału w tym prawie; braku opodatkowania opłat z tytułu użytkowania wieczystego nieruchomości ustanowionego do dnia 30 kwietnia 2004 r. oraz opodatkowania opłat z tytułu użytkowania wieczystego nieruchomości ustanowionego od dnia 1 maja 2004 r.

We wniosku oraz jego uzupełnieniach przedstawiono następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.

Gmina K. (dalej: Gmina) jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej VAT). Gmina wykonuje czynności z zakresu zadań publicznych dotyczących gospodarki nieruchomościami, nałożonych odrębnymi przepisami, tj. art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013 r. poz. 594, z późn. zm.). Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego oddaje/będzie oddawała nieruchomości stanowiące jej własność w użytkowanie wieczyste na podstawie przepisów ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2014 r. poz. 518, z późn. zm.; dalej: ustawa o gospodarce nieruchomościami). Ustanowienie prawa użytkowania wieczystego gruntów przez Gminę miało/ma miejsce zarówno przed dniem 1 maja 2004 r., jak i od dnia 1 maja 2004 r. Użytkowanie wieczyste jest prawem zbywalnym, podlega dziedziczeniu oraz egzekucji. Użytkownik wieczysty może rozporządzać swoim prawem zarówno w drodze czynności prawnej inter vivos (za życia), jak i mortis causa (na wypadek śmierci). Powyższe wynika w szczególności z art. 233 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 2014 r. poz. 121, z późn. zm.; dalej: KC), zgodnie z którym użytkownik wieczysty (osoba fizyczna lub prawna) może w granicach, określonych przez ustawy i zasady współżycia społecznego oraz przez umowę o oddanie gruntu Skarbu Państwa lub gruntu jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków w użytkowanie wieczyste, korzystać z gruntu z wyłączeniem innych osób. W tych samych granicach użytkownik wieczysty może swoim prawem rozporządzać. Zdarza się/może się zdarzać, iż użytkownik wieczysty, na rzecz którego Gmina ustanowiła/ustanowi prawo użytkowania wieczystego, korzystając z przysługującego mu uprawnienia do przeniesienia prawa użytkowania wieczystego w drodze umowy sprzedaży, zamiany, darowizny lub innej umowy zobowiązującej do przeniesienia tego prawa, zbywa/będzie zbywał przysługujące mu prawo użytkowania wieczystego lub udział w tym prawie na rzecz podmiotu trzeciego (innego niż Gmina). Zdarza się/może się zdarzać również, iż w przypadku śmierci dotychczasowego użytkownika wieczystego, prawo użytkowania wieczystego, przysługujące spadkodawcy, przechodzi/przejdzie na spadkobierców (innych niż Gmina). Zbycie przez dotychczasowego użytkownika wieczystego swojego prawa na rzecz podmiotu trzeciego (np. w drodze umowy darowizny, sprzedaży) nie powoduje/nie będzie powodowało zawarcia dodatkowej umowy pomiędzy Gminą a następcą prawnym użytkownika wieczystego (tj. nie dochodzi/nie dojdzie do ponownego ustanowienia prawa użytkowania wieczystego na rzecz następcy prawnego dotychczasowego użytkownika wieczystego). Nabywca prawa użytkowania wieczystego wstępuje/wstąpi w prawa i obowiązki dotychczasowego użytkownika wieczystego gruntu. Z tytułu oddania nieruchomości w użytkowanie wieczyste Gmina pobiera, zgodnie z art. 71 ustawy o gospodarce nieruchomościami, pierwszą opłatę oraz opłaty roczne. Użytkownicy wieczyści wnoszą opłaty roczne przez cały okres użytkowania wieczystego, w terminie do dnia 31 marca każdego roku, z góry za dany rok. W przypadku, gdy dotychczasowy użytkownik wieczysty rozporządza/rozporządzi przysługującym mu prawem użytkowania wieczystego lub udziałem w tym prawie, przenosząc to prawo użytkowania wieczystego na inny podmiot (następcę), Gmina pobiera/będzie pobierała opłaty roczne z tytułu użytkowania wieczystego od następcy prawnego dotychczasowego użytkownika wieczystego (np. od spadkobiercy, nabywcy, obdarowanego).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00