Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 17.07.2015, sygn. ITPP2/4512-448/15/EK, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, sygn. ITPP2/4512-448/15/EK

Uznanie aportu infrastruktury za czynność podlegającą opodatkowaniu, niekorzystającą ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 oraz 10a ustawy, stawki podatku dla tej czynności oraz zasad dokonania korekty podatku naliczonego.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) w zw. z § 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 21 kwietnia 2015 r. (data wpływu 24 kwietnia 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania aportu infrastruktury za czynność podlegającą opodatkowaniu, niekorzystającą ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 oraz 10a ustawy, stawki podatku dla tej czynności oraz zasad dokonania korekty podatku naliczonego jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 kwietnia 2015 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania aportu infrastruktury za czynność podlegającą opodatkowaniu, niekorzystającą ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 oraz 10a ustawy, stawki podatku dla tej czynności oraz zasad dokonania korekty podatku naliczonego.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina (dalej: Gmina lub Wnioskodawca) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT i jako jednostka samorządu terytorialnego jest odpowiedzialna za realizację projektów inwestycyjnych, których przedmiotem jest budowa infrastruktury w postaci sieci wodociągowych i kanalizacyjnych położonych na obszarze Gminy (dalej: Infrastruktura). W tym zakresie, Gmina zrealizowała inwestycję, Budowa X, która została oddana do użytkowania w 2012 r. Wartość wybudowanych przez Gminę poszczególnych obiektów Infrastruktury przekroczyła 15 tys. zł. Poniesione w tym zakresie wydatki zostały udokumentowane przez dostawców/wykonawców wystawianymi na Gminę fakturami VAT z wykazanymi na nich kwotami VAT naliczonego. W stosunku do powstałej Infrastruktury w listopadzie 2014 r. Gmina zawarła umowy o odpłatne świadczenie usług przesyłu. Ze spółką P (dalej: P.), Gmina zawarła umowę przesyłu ścieków dotyczącą infrastruktury kanalizacyjnej. Z kolei w stosunku do infrastruktury wodociągowej Gmina zawarła umowę przesyłu wody ze spółką C (dalej: C), (dalej łącznie jako: Spółki). Obie umowy zostały rozwiązane dnia 1 marca 2015 r. za porozumieniem stron, a w ich miejsce w tym samym dniu zawarto umowy dzierżawy Infrastruktury - odpowiednio wodociągowej z C, a kanalizacyjnej z P. Z tytułu wydzierżawienia Infrastruktury Gmina pobiera od Spółek określone w umowach wynagrodzenie w postaci czynszu i odprowadza podatek należny. Wobec zawarcia umów przesyłu w listopadzie 2014 r. Gmina nabyła częściowe prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych na wybudowanie Infrastruktury w drodze korekty wieloletniej, co zostało potwierdzone w indywidualnej interpretacji Ministra Finansów z dnia 19 grudnia 2013 r., sygn. ... . Obecnie Gmina zamierza wnieść Infrastrukturę powstałą w wyniku ww. inwestycji w formie aportów rzeczowych do Spółek. Wniesienia aportów Gmina zamierza dokonać w 2015 r. W ramach aportów nie nastąpi przeniesienie innych umów związanych z funkcjonowaniem Gminy, czy też Spółek. Planowane transakcje wniesienia aportów nie obejmą również przeniesienia należności Gminy, jak również przeniesienia rachunków bankowych oraz środków pieniężnych zdeponowanych na rachunkach Gminy. Spółki nie przejmą również zobowiązań Gminy. W ramach aportów nie dojdzie równocześnie do przeniesienia umów o pracę osób zatrudnionych w Gminie. W rezultacie, nie dojdzie do przeniesienia zakładu pracy. Gmina pragnie potwierdzić sposób potraktowania dla potrzeb VAT ww. aportów rzeczowych (tj. aportów składników majątkowych udostępnionych obecnie Spółkom na podstawie umów dzierżawy), a także ich wpływ na odliczenie VAT zapłaconego w przeszłości z tytułu realizacji ww. inwestycji.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00