Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 07.04.2015, sygn. ITPB3/4510-50/15/MK, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, sygn. ITPB3/4510-50/15/MK

Czy opisane w stanie faktycznym wydatki na zapłatę kary umownej oraz kwoty waloryzacji liczonej od tej kary stanowią koszty uzyskania przychodów Spółki?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione
we wniosku z dnia 5 lutego 2015 r. (data wpływu 5 lutego 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów kary umownej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 grudnia 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów kary umownej za odstąpienie od umowy.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży samochodów, ich napraw i przeglądów.

W roku 2009 Spółka zawarła z XXX X Spółka z o.o. i Spółka - spółka jawna z siedzibą w X (zwana dalej XXX) umowę o świadczenie usług promocji. Na mocy tej umowy Spółka zobowiązała się wobec XXX m.in.: - do reklamy jej produktów i znaku towarowego na swoich budynkach, w pomieszczeniach, samochodach, ulotkach, materiałach promocyjnych, itp.,

  • prowadzenia wśród klientów promocji samochodowych produktów XXX,
  • oferowania klientom i prowadzenia sprzedaży produktów XXX (olejów i środków smarnych) używanych do napraw, przeglądów i konserwacji pojazdów.

Umowę zawarto na 5 lat. Wynagrodzenie określono na 854.000 zł. Jednym z kryteriów wywiązywania się Spółki z określonych w umowie obowiązków było nabywanie w czasie jej trwania określonej, minimalnej ilości samochodowych produktów XXX. W przypadku gdyby Spółka nie nabyła produktów XXX w umówionej ilości, umowa przewidywała prawo naliczenia przez XXX kary umownej z tego tytułu oraz prawo XXX do waloryzowania kwoty tej kary. Powyższe warunki w zakresie naliczenia kary umownej i waloryzacji jej kwoty obowiązywały również w sytuacji wcześniejszego rozwiązania umowy lub jej wypowiedzenia. Wymienione wyżej reguły zawarte w umowie miały charakter standardowy, tzn. obowiązki nakładane przez XXX kontrahentom w ramach tego rodzaju umów, czy zapisy dotyczące kar, były podobne dla wszystkich kontrahentów. Innymi słowy, przyjęcie przez Spółkę postawionych jej warunków umownych w zakresie kar było elementem koniecznym do zawarcia przedmiotowej umowy.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00