Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 27.08.2014, sygn. IPPP1/443-676/14-2/JL, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, sygn. IPPP1/443-676/14-2/JL
Prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczonego za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych, następujących po okresie, w którym nabył prawo do odliczenia, czyli w którym łącznie zostaną spełnione warunki: powstanie obowiązku podatkowego dla czynności i otrzymanie faktury.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 9 czerwca 2014 r. (data wpływu 12 czerwca 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 12 czerwca 2014 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego.
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
Spółka S.A. (zwany dalej R., Spółka) jest jedną z wielu organizacji odzysku, podmiotów na polskim rynku, działających na podstawie przepisów ustawy z dnia 13 czerwca 2013 r. o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi (Dz.U, z 2013 r., poz. 888). Podmioty te przejmują od przedsiębiorców wprowadzających na rynek towary w opakowaniach, ciążący na nich obowiązek zapewnienia odzysku, w szczególności recyklingu odpadów opakowaniowych po produktach wprowadzanych na rynek (dalej zwany obowiązek odzysku). Realizacja tej usługi polega na zapewnieniu, że wymagana ilość i rodzaj odpadów opakowaniowych zostanie poddana odzyskowi, w tym recyklingowi, uzyskaniu potwierdzających to dokumentów, oraz na sporządzeniu wymaganego przepisami rocznego sprawozdania dla marszałka województwa o realizacji obowiązku odzysku i recyklingu w terminie do dnia 31 marca kolejnego roku. Aby wywiązać się z przyjętego zobowiązania R. podejmuje współpracę z licznymi podmiotami gospodarczymi na terytorium kraju, które świadczą usługi polegające na zebraniu, przygotowaniu i przekazaniu do recyklingu i/lub odzysku odpadów opakowaniowych oraz pozyskaniu dokumentów potwierdzających wykonanie recyklingu i odzysku. Podmioty te w oparciu o umowę zawartą z R., w zamian za wynagrodzenie świadczą usługi polegające na realizacji czynności wskazanych w zdaniu poprzednim, a w oparciu o uzyskane pełnomocnictwo pozyskują wystawione na R. dokumenty potwierdzające oddanie odpadów opakowaniowych do odzysku, w tym recyklingu (dokumenty o nazwach odpowiednio DPO, DPR). Wskazane umowy w sposób szczegółowy określają sposób współpracy: zasady i terminy rozliczeń, ilość i rodzaj odpadów, które mają zostać przekazanie do odzysku i recyklingu oraz terminy tych działań, zasady udokumentowania wykonania usługi, w tym terminy przekazania do R. pozyskanych dokumentów DPO i DPR. Na podstawie dokumentów DPO, DPR Wnioskodawca ustala ilość i rodzaj odpadów poddanych odzyskowi i recyklingowi i tym samym zakres realizacji usługi przejęcia obowiązku odzysku, oraz sporządza roczne sprawozdanie. Rozliczenie za usługi polegające na zebraniu, przygotowaniu i przekazaniu do recyklingu i (lub) odzysku odpadów opakowaniowych oraz przekazaniu R. dokumentów potwierdzających wykonanie recyklingu i odzysku następuje na podstawie faktur VAT wystawionych zgodnie z zasadami określonymi w umowie. W przeszłości zdarzały się przypadki, w których: przedsiębiorcy wystawiali faktury terminowo ale dostarczali je z opóźnieniem, faktury były wystawianie z opóźnieniem lub też wystawione faktury zaginęły i była konieczność wystawienia duplikatów. We wszystkich takich przypadkach R. otrzymywał faktury ze znaczącym opóźnieniem w odniesieniu do daty ich wystawienia. Nie można wykluczyć, że podobne przypadki będą mieć miejsce w roku bieżącym i w latach kolejnych. W związku z tym, że z dniem 1 stycznia 2014 roku nastąpiła gruntowna zmiana przepisów regulujących zasady opodatkowania w podatku VAT, co wynika z ustawy z dnia 7 grudnia 2012 roku, o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2013 r., poz. 35), zaistnienie powyższych sytuacji może rodzić pytanie o terminy, w jakich R. może dokonać obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony wynikający z wystawionych i/lub otrzymanych z opóźnieniem faktur. Celem uzupełnienia stanu faktycznego należy dodać, że R. jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT, a świadczone przez niego usługi przejęcia obowiązku odzysku podlegają opodatkowaniu VAT. Także przedsiębiorcy świadczący usługę na rzecz R. mają status zarejestrowanych podatników VAT czynnych.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right