Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 27.08.2014, sygn. IPPP1/443-676/14-2/JL, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, sygn. IPPP1/443-676/14-2/JL

Prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczonego za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych, następujących po okresie, w którym nabył prawo do odliczenia, czyli w którym łącznie zostaną spełnione warunki: powstanie obowiązku podatkowego dla czynności i otrzymanie faktury.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 9 czerwca 2014 r. (data wpływu 12 czerwca 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 czerwca 2014 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka S.A. (zwany dalej R., Spółka) jest jedną z wielu organizacji odzysku, podmiotów na polskim rynku, działających na podstawie przepisów ustawy z dnia 13 czerwca 2013 r. o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi (Dz.U, z 2013 r., poz. 888). Podmioty te przejmują od przedsiębiorców wprowadzających na rynek towary w opakowaniach, ciążący na nich obowiązek zapewnienia odzysku, w szczególności recyklingu odpadów opakowaniowych po produktach wprowadzanych na rynek (dalej zwany obowiązek odzysku). Realizacja tej usługi polega na zapewnieniu, że wymagana ilość i rodzaj odpadów opakowaniowych zostanie poddana odzyskowi, w tym recyklingowi, uzyskaniu potwierdzających to dokumentów, oraz na sporządzeniu wymaganego przepisami rocznego sprawozdania dla marszałka województwa o realizacji obowiązku odzysku i recyklingu w terminie do dnia 31 marca kolejnego roku. Aby wywiązać się z przyjętego zobowiązania R. podejmuje współpracę z licznymi podmiotami gospodarczymi na terytorium kraju, które świadczą usługi polegające na zebraniu, przygotowaniu i przekazaniu do recyklingu i/lub odzysku odpadów opakowaniowych oraz pozyskaniu dokumentów potwierdzających wykonanie recyklingu i odzysku. Podmioty te w oparciu o umowę zawartą z R., w zamian za wynagrodzenie świadczą usługi polegające na realizacji czynności wskazanych w zdaniu poprzednim, a w oparciu o uzyskane pełnomocnictwo pozyskują wystawione na R. dokumenty potwierdzające oddanie odpadów opakowaniowych do odzysku, w tym recyklingu (dokumenty o nazwach odpowiednio DPO, DPR). Wskazane umowy w sposób szczegółowy określają sposób współpracy: zasady i terminy rozliczeń, ilość i rodzaj odpadów, które mają zostać przekazanie do odzysku i recyklingu oraz terminy tych działań, zasady udokumentowania wykonania usługi, w tym terminy przekazania do R. pozyskanych dokumentów DPO i DPR. Na podstawie dokumentów DPO, DPR Wnioskodawca ustala ilość i rodzaj odpadów poddanych odzyskowi i recyklingowi i tym samym zakres realizacji usługi przejęcia obowiązku odzysku, oraz sporządza roczne sprawozdanie. Rozliczenie za usługi polegające na zebraniu, przygotowaniu i przekazaniu do recyklingu i (lub) odzysku odpadów opakowaniowych oraz przekazaniu R. dokumentów potwierdzających wykonanie recyklingu i odzysku następuje na podstawie faktur VAT wystawionych zgodnie z zasadami określonymi w umowie. W przeszłości zdarzały się przypadki, w których: przedsiębiorcy wystawiali faktury terminowo ale dostarczali je z opóźnieniem, faktury były wystawianie z opóźnieniem lub też wystawione faktury zaginęły i była konieczność wystawienia duplikatów. We wszystkich takich przypadkach R. otrzymywał faktury ze znaczącym opóźnieniem w odniesieniu do daty ich wystawienia. Nie można wykluczyć, że podobne przypadki będą mieć miejsce w roku bieżącym i w latach kolejnych. W związku z tym, że z dniem 1 stycznia 2014 roku nastąpiła gruntowna zmiana przepisów regulujących zasady opodatkowania w podatku VAT, co wynika z ustawy z dnia 7 grudnia 2012 roku, o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2013 r., poz. 35), zaistnienie powyższych sytuacji może rodzić pytanie o terminy, w jakich R. może dokonać obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony wynikający z wystawionych i/lub otrzymanych z opóźnieniem faktur. Celem uzupełnienia stanu faktycznego należy dodać, że R. jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT, a świadczone przez niego usługi przejęcia obowiązku odzysku podlegają opodatkowaniu VAT. Także przedsiębiorcy świadczący usługę na rzecz R. mają status zarejestrowanych podatników VAT czynnych.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00