Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 14.03.2014, sygn. IBPBI/1/415-1262/13/ZK, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, sygn. IBPBI/1/415-1262/13/ZK

Czy można wycenić wartość domu jednorodzinnego wybudowanego częściowo w systemie gospodarczym w oparciu o posiadaną opinię rzeczoznawcy majątkowego?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 10 grudnia 2013 r. (data wpływu do tut. Biura 16 grudnia 2013 r.), uzupełnionym 28 lutego 2014 r., o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych, w zakresie sposobu ustalenia wartości początkowej wskazanej we wniosku nieruchomości jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 grudnia 2013 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych, w zakresie sposobu ustalenia wartości początkowej wskazanej we wniosku nieruchomości. Wniosek powyższy nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z 21 lutego 2014 r. Znak: IBPBI/1/415-1262/13/ZK wezwano do jego uzupełnienia, co też nastąpiło 28 lutego 2014 r.

We wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Od 2008 r. Wnioskodawca prowadził budowę domu jednorodzinnego, w którym część pomieszczeń zajmie jego firma (biuro architektoniczne). W dniu 14 marca 2012 r. inwestycja ta otrzymała prawomocne pozwolenie na użytkowanie.

Obecnie Wnioskodawca zamierza rozliczyć w Urzędzie Skarbowym koszty tej inwestycji, jednak nie posiada wszystkich faktur, które obrazowałyby jej rzeczywisty koszt. Sytuacja ta wynika z faktu, że budowa w systemie gospodarczym oznaczała bardzo duże zaangażowanie osobiste. Część prac budowlanych i wykończeniowych Wnioskodawca wykonał z żoną samodzielnie lub z pomocą rodziny i znajomych. Takimi pracami była np. logistyka całej inwestycji (dostarczanie materiałów budowlanych i organizacja kolejnych etapów budowy), nadzór nad pracami budowlanymi (Wnioskodawca jest architektem - ma uprawnienia do tego typu czynności), sporządzenie projektu (projekt jest jego autorstwa) oraz część prac wykonywanych na budowie (m.in. układanie parkietu, malowanie, prace ziemne w ogrodzie, itp.). Zgromadzone faktury w sumie opiewają na kwotę ok. 395.000,00 zł netto i dotyczą głównie materiałów budowlanych z częścią robocizny. Tymczasem zgodnie z posiadaną wyceną sporządzoną przez rzeczoznawcę majątkowego wartość rynkowa inwestycji (WRU) wynosi 1.331.845,00 zł, w tym cena gruntu 237.456,00 zł. Obie kwoty są kwotami brutto, zatem wartość samego domu wynosi 1.094.389,00 zł brutto (co daje kwotę netto 889.747,00 zł). Różnica między sumą faktur, a wyceną rzeczoznawcy wynika z niemożliwej do wyceny w inny sposób robocizny. Dla podobnych inwestycji (dom jednorodzinny o konstrukcji tradycyjnej, niepodpiwniczony, 2 kondygnacyjny) według ogólnie uznanych w środowisku budowlanym biuletynów SEKOCENBUD struktura cen w obiekcie kształtuje się następująco:

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00