Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 10.03.2014, sygn. IBPBI/1/415-1255/13/ZK, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, sygn. IBPBI/1/415-1255/13/ZK

Czy Wnioskodawca postępuje prawidłowo księgując zakupione usługi obce podwykonawców i towarzyszące, tj. np. wykonanie murów, usługi podłączenia sieci gazowej, usługi kierownika budowy, usługi montażu okien wraz z materiałem w kolumnie 13 podatkowej księgi przychodów i rozchodów?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 13 grudnia 2013 r. (data wpływu do tut. Biura 16 grudnia 2013 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych, w zakresie sposobu ewidencjonowania w podatkowej księdze przychodów i rozchodów wskazanych we wniosku kosztów związanych z prowadzonymi inwestycjami jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 grudnia 2013 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych, m.in. w zakresie sposobu ewidencjonowania w podatkowej księdze przychodów i rozchodów wskazanych we wniosku wydatków związanych z prowadzonymi inwestycjami.

We wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą w zakresie budowy i sprzedaży budynków mieszkalnych (działalność deweloperska). W roku podatkowym 2013 zakupił dwie działki wraz z rozpoczętą budową budynków mieszkalnych jednorodzinnych i gospodarczych w tzw. stanie 0 (ławy fundamentowe, ściany fundamentów, wyprowadzenia instalacji kanalizacyjnej, płyty z chudego betonu). Na zakupionych działkach kontynuowana jest budowa budynków mieszkalnych, która po zakończeniu stworzy finalny produkt przeznaczony do sprzedaży. Każdy z budynków będzie sprzedany oddzielnie. Budowa odbywa się przy wykorzystaniu zakupionych materiałów budowlanych oraz przy korzystaniu z obcych usług budowlanych, tj. podwykonawców. W zakresie niniejszych usług wymienić można na przykład: wykonanie murów, dachów, usługi montażu okien, wykonanie ocieplenia budynków. Ponadto występują usługi kierownika budowy, związane z podłączeniem instalacji gazowej, czy z wyrysami geodezyjnymi, itp. Jeden z budynków mieszkalnych został ukończony i w dniu 8 listopada 2013 r. w formie aktu notarialnego została już podpisana przedwstępna umowa dot. jego sprzedaży. Otrzymano również zadatek na poczet ceny, a przyrzeczona umowa sprzedaży miała zostać zawarta do 15 stycznia 2014 r. Status budynku mieszkalnego, którego budowa została ukończona, nie jest jednoznaczny z zakończeniem budowy w myśl przepisów prawa budowlanego, ale oznacza, że proces produkcyjny w jego firmie został zakończony w stosunku do tego obiektu i jest on w stanie akcpetowalnym przez nabywcę zgłaszającego gotowość do zakupu. Faktury za materiały budowlane (podstawowe i pomocnicze) księgowane są w kolumnie 10 podatkowej księgi przychodów i rozchodów, natomiast wszelkie usługi obce podwykonawców i usługi towarzyszące, o których mowa powyżej - w kolumnie 13 księgi przychodów i rozchodów. Zgodnie z obowiązującymi przepisami Wnioskodawca sporządzi na dzień 31 grudnia 2013 r. remanent. Jeżeli ukończony budynek mieszkalny zostanie sprzedany w 2013 r. to w remanencie na dzień 31 grudnia 2013 r. pozostanie drugi budynek mieszkalny podlegający dalszej budowie, a więc stanowiący produkcję w toku. Natomiast jeżeli ukończony budynek mieszkalny zostanie sprzedany w 2014 r. to w remanencie na dzień 31 grudnia 2013 r. wykazany będzie zarówno budynek mieszkalny, którego budowa została ukończona, a więc wyrób gotowy, jak i drugi budynek mieszkalny, którego budowa będzie kontynuowana w 2014 r.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00