Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 04.02.2014, sygn. IBPP3/443-1367/13/JP, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, sygn. IBPP3/443-1367/13/JP
prawo do odliczenia podatku naliczonego, momentu powstania tego prawa, sposób realizacji tego prawa
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 31 października 2013 r. (data wpływu 6 listopada 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:
- prawa do odliczenia podatku naliczonego, momentu powstania tego prawa, w związku z planowanym rozpoczęciem od grudnia 2013 r. wykorzystywania infrastruktury do świadczenia usług zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków, oraz sposobu realizacji tego prawa jest prawidłowe,
- ustalenia dnia powstania prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakupy dokonane przez Gminę na budowę infrastruktury jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 6 listopada 2013 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego, momentu powstania tego prawa oraz prawa do zastosowania korekty wieloletniej, w związku ze zmianą sposobu wykorzystania infrastruktury wodno-kanalizacyjnej.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:
Gmina (dalej: Gmina) jest podatnikiem VAT zarejestrowanym jako podatnik VAT czynny.
W latach 20042011 Gmina ponosiła wydatki na obiekty związane z infrastrukturą wodno-kanalizacyjną (dalej: infrastruktura). Po zakończeniu inwestycji Gmina przekazywała je w trwały zarząd na rzecz Zakładu Komunalnego Gminy (dalej: Zakład), będącego zakładem budżetowym, który pobiera opłaty od mieszkańców z tytułu dostarczania wody i odprowadzania ścieków. Przekazanie w trwały zarząd było transakcją niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT. Obecnie, z przyczyn organizacyjnych i finansowych, Gmina rozważa zlikwidowanie Zakładu i przejęcie jego zadań przez Gminę. Rozważana likwidacja nastąpiłaby w grudniu 2013 r. Po dokonaniu likwidacji Zakładu infrastruktura powróciłaby do majątku Gminy i to Gmina pobierałaby opłaty od mieszkańców z tytułu dostarczania wody i odprowadzania ścieków. Gmina świadczyłaby powyższe usługi na podstawie zawartych z mieszkańcami umów cywilnoprawnych.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right