Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 15.07.2014, sygn. ILPP4/443-241/14-2/ISN, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu, sygn. ILPP4/443-241/14-2/ISN

Czy Spółka prawidłowo wystawiła fakturę określając podatek VAT np (nie podlega) z formułą, że nabywca ma obowiązek rozliczenia podatku VAT (reverse charge), w związku ze świadczeniem usług sprzątania pomieszczeń inwentarskich związanych z nieruchomością zgodnie z art. 28e ustawy o VAT?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko X Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka jawna przedstawione we wniosku z dnia 12 maja 2014 r. (data wpływu 14 maja 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie dokumentowania świadczonych usług jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 maja 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie dokumentowania świadczonych usług.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

X Sp. z o.o. Sp. j. (dalej Spółka) prowadzi działalność gospodarczą, w ramach której świadczy m.in. usługi sprzątania pomieszczeń inwentarskich na terenie Unii Europejskiej, głównie w Niemczech. Spółka jest podatnikiem podatku VAT oraz jest zgłoszona jako podatnik VAT UE, na potrzeby transakcji wykonywanych na terenie Unii Europejskiej. Spółka w celu realizacji powyższych usług podjęła współpracę z polskim podwykonawcą, który rozlicza się i ma siedzibę w Polsce. Usługi Spółki polegają głównie na sprzątaniu i czyszczeniu pomieszczeń inwentarskich (kurników) jak również wykonywaniu innych prac gospodarczych i porządkowych zgodnie ze zleceniem na obiektach położonych na terytorium Niemiec. Spółka podkreśla, że cała usługa jest związana z obiektami położonym na terenie Niemiec. Spółka wprowadziła model polegający na tym, że wszystkie usługi sprzątania pomieszczeń inwentarskich są wykonywane przez jej podwykonawców, będących odrębnymi podmiotami gospodarczymi, a nie przez osoby zatrudniane przez Spółkę na podstawie umowy o pracę, czy też umowy zlecenia. Spółka zawiera umowy z kontrahentami natomiast wykonywanie danej usługi zleca podwykonawcy. Podwykonawca przy pomocy własnego personelu, posiadającego odpowiednie kwalifikacje oraz doświadczenie, świadczy usługi dla Spółki. Po zakończeniu okresu rozliczeniowego (po wykonaniu usługi) podwykonawca wystawia na Spółkę fakturę za świadczenie usługi sprzątania pomieszczeń inwentarskich, natomiast Spółka wystawia fakturę na swojego zagranicznego kontrahenta doliczając prowizję za koordynowanie prac. Spółka wystawia fakturę, bez należnego podatku VAT i z adnotacją, że podatek VAT nalicza odbiorca usługi, czyli kontrahent z Niemiec (czyli płatnikiem podatku w powyższej sprawie jest kontrahent z Niemiec). Podobnie ma to miejsce w przypadku faktury wystawionej przez podwykonawcę na Spółkę. Firma podwykonawcza na rzecz Spółki wystawia fakturę VAT również z podatkiem np (nie podlega VAT) z rozliczeniem przychodu w poz. 21 deklaracji VAT-7, z dopiskiem, że zobowiązanym do rozliczenia podatku VAT jest nabywca usługi, czyli ostatecznie firma niemiecka, która jest czynnym podatnikiem podatku VAT w kraju siedziby. Spółka opiera się tu na art. 28e ustawy o VAT, zgodnie z którym miejscem świadczenia usług związanych z nieruchomością jest miejsce, w którym znajduje się dana nieruchomość. Pomiędzy podwykonawcą a klientem Spółki nie zostaje zawarta jakakolwiek umowa cywilnoprawna, a w konsekwencji nie dochodzi do żadnych rozliczeń finansowych.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00