Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 24.06.2014, sygn. ILPP5/443-75/14-4/PG, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu, sygn. ILPP5/443-75/14-4/PG

Podatek od towarów i usług w zakresie traktowania Wnioskodawcy, jego jednostek budżetowych oraz zakładu budżetowego jako jednego łącznego podatnika VAT czynnego

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy przedstawione we wniosku z dnia 17 marca 2014 r. (data wpływu 24 marca 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie traktowania Wnioskodawcy, jego jednostek budżetowych oraz zakładu budżetowego jako jednego łącznego podatnika VAT czynnego jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 marca 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie traktowania Wnioskodawcy, jego jednostek budżetowych oraz zakładu budżetowego jako jednego łącznego podatnika VAT czynnego.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest jednostką samorządu terytorialnego posiadającą osobowość prawną i jest czynnym podatnikiem VAT. Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Zainteresowany wykonuje czynności niestanowiące działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o VAT jak i czynności stanowiące działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o VAT. W celu realizacji swoich zadań Gmina powołała jednostki budżetowe (możliwość taką przewiduje art. 9 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, zgodnie z którym w celu wykonania swoich zadań gmina może m.in. tworzyć jednostki organizacyjne w postaci jednostek budżetowych). Wnioskodawca posiada również jeden zakład budżetowy. Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 21 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.) jednostki budżetowe są wyodrębnionymi jednostkami organizacyjnymi niemającymi osobowości prawnej, które pokrywają swoje wydatki bezpośrednio z budżetu czyli z pieniędzy Gminy, a pobrane dochody odprowadzają na rachunek budżetu jednostki samorządu terytorialnego (Gminy). Powołane przez Zainteresowanego jednostki budżetowe wykonują w jego imieniu zadania publiczne jak i zadania w zakresie działalności gospodarczej. Wnioskodawca przekazuje swoim jednostkom nieodpłatnie majątek, środki finansowe na prowadzenie działalności zarówno o charakterze publicznym, jak i cywilno-prawnym. Zakład budżetowy pokrywa swoje wydatki ze swoich przychodów, jednakże może otrzymywać od Gminy dotacje i majątek. Zakład budżetowy wykonuje zadania własne Gminy odpłatnie a środki na koniec okresu sprawozdawczego przekazuje do Gminy. Jednostki zarejestrowane są jako odrębni podatnicy VAT czynni i rozliczają się odrębnie czyli każda jednostka (w tym Wnioskodawca) składa odrębną deklarację VAT-7 do Urzędu Skarbowego.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00