Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 07.04.2014, sygn. ILPP2/443-54/14-2/EN, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu, sygn. ILPP2/443-54/14-2/EN

Podatek od towarów i usług w zakresie opodatkowania darowizny działek (udziału w działkach).

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy Miasto, przedstawione we wniosku z dnia 15 stycznia 2014 r. (data wpływu 20 stycznia 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania darowizny działek (udziału w działkach) jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 stycznia 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania darowizny działek (udziału w działkach).

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Od dnia 1 stycznia 1998 roku Urząd Miasta był czynnym podatnikiem VAT a od 2010 roku Gmina Miasto jest czynnym podatnikiem VAT.

Dnia 12 maja 2000 roku Agencja Własności Rolnej Skarbu Państwa (AWRSP) przekazała nieodpłatnie w formie aktu notarialnego na rzecz czterech Gmin nieruchomość niezabudowaną położoną w S. w postaci działek (468/1 i 468/2 co jest drogą i rolą) na cele związane z inwestycjami infrastrukturalnymi służącymi wykonaniu zadań własnych Gmin. Nie została wtedy wystawiona faktura dokumentująca tę transakcję, jedynym dokumentem jest akt notarialny. Zgodnie z planem zagospodarowania przestrzennego przedmiotowa nieruchomość przeznaczona jest na cele urządzenia międzygminnego składowiska odpadów komunalnych. Do aktu przedłożono protokół uzgodnień spisany 7 lutego 2000 roku pomiędzy AWRSP a Zarządem Gminy, Zarządem Gminy Miasta, Zarządem Gminy i Miasta K. oraz Zarządem Gminy T. określający warunki nieodpłatnego przeniesienia własności nieruchomości. Każda z gmin otrzymała udział we współwłasności i tak: Gmina Miasto 478/1000, Gmina 248/1000, Gmina K. 191/1000 i Gmina T. 83/1000. Do aktu dołączono również uchwały rad poszczególnych gmin w sprawie nieodpłatnego nabycia udziałów części w nieruchomościach położonych w S. stanowiącej działki nr 468/1 i 468/2. W akcie notarialnym zawarto również zapis w razie zbycia lub przeznaczenia przez nabywcę nieruchomości na inne cele niż określone w umowie przed upływem 10 lat, licząc od dnia jej nabycia, Agencja może żądać zwrotu aktualnej wartości pieniężnej tej nieruchomości, ustalonej według zasad określonych w art. 30 ust. 1 ustawy z dnia 19 października 1991 roku o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa. W dniu 25 stycznia 2001 roku Uchwałą Rady Gminy zmieniono miejscowy plan ogólnego zagospodarowania przestrzennego Gminy we wsi S. I tak na obszarze objętym zmianą planu ustala się następujące przeznaczenie terenów: teren składowania i utylizacji odpadów stałych oznaczenie NU i tereny zieleni izolacyjnej oznaczenie ZI. Dla terenów składowania i utylizacji odpadów ustala się następujące warunki zabudowy i zagospodarowania: budowa kwater składowania odpadów, budowa obiektów gospodarczych takich jak magazyn, wiaty i boksy, wykonanie placów i dróg wewnętrznych. Następnie decyzją Wójta Gminy zatwierdzono projekt podziału ww. działek. Teren podzielono na cztery działki: dwie działki o numerze 468/8 i 468/9 pod teren dróg publicznych i na dwie działki 468/10 i 468/11 teren zieleni izolacyjnej i teren składowania i utylizacji odpadów stałych. Podział jest zgodny ze zmianą miejscowego planu ogólnego zagospodarowania przestrzennego celem podziału było wydzielenie obszaru pod tereny segregacji i utylizacji odpadów. Opisane nieruchomości nigdy nie były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych. Działkę numer 468/9 i 468/11 cztery Gminy zgodnie chcą przekazać w darowiźnie na rzecz Związku Gmin K. Sporządzono operat szacunkowy dla prawa własności przekazywanych nieruchomości na kwotę 1.505.781 zł. Jedna z Gmin nie należy do Związku.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00