Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 21.07.2014, sygn. ITPP3/443-197/14/MD, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, sygn. ITPP3/443-197/14/MD

Opodatkowanie dokonanych dostaw na zasadzie sprzedaży wysyłkowej z terytorium kraju i w efekcie skorygowanie podatku zapłaconego nienależnie z tego tytułu w kraju.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 17 kwietnia 2014 r. (data wpływu 22 kwietnia 2014 r.), uzupełnionym w dniu 11 lipca 2014 r. (data wpływu), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dokonanych dostaw na zasadzie sprzedaży wysyłkowej z terytorium kraju i w efekcie skorygowania podatku zapłaconego nienależnie z tego tytułu w kraju jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 kwietnia 2014 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony w dniu 11 lipca 2014 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dokonanych dostaw na zasadzie sprzedaży wysyłkowej z terytorium kraju i w efekcie skorygowania podatku zapłaconego nienależnie z tego tytułu w kraju.

We wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca zajmuje się przede wszystkim sprzedażą internetową. Oferowane produkty (takie jak: armatura łazienkowa, dywany, ręczniki, koce, narzuty, firanki sznurkowe, dywaniki łazienkowe) kierowane są głównie do odbiorców detalicznych (osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej) na terytorium kraju jak i w krajach Unii Europejskiej. Kupiony towar dostarczany jest do klientów za pomocą firm kurierskich. W 2011 r. Wnioskodawca rozpoczął sprzedaż poza granicą kraju, tj. na terytorium Czech. W październiku 2011 r. przekroczył limit sprzedaży wysyłkowej, który obligował go do rejestracji jako podatnika VAT na terytorium Czech. Dostępne informacje na temat uzyskania numeru podatkowego VAT na terenie Czech były bardzo okrojone, zbyt ogólne i niezrozumiałe dla podatnika, czyli w tym przypadku Wnioskodawcy. Wielokrotnie zapytywał właściwy urząd skarbowy o procedurę uzyskania numeru podatkowego VAT na terenie Czech i prawidłowego wykazywania tej sprzedaży w rozliczaniu z polskim urzędem skarbowym. Wnioskodawca napotykał na same trudności wynikające jego zdaniem z braku konkretnych informacji i kompetentnych pracowników. Cała sprzedaż także na terytorium Czech dla odbiorców detalicznych (osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej) była rejestrowana na drukarce fiskalnej ze stawką VAT 23% i odprowadzana w terminie na konto urzędu skarbowego. W 2013 r. Wnioskodawca rozpoczął działania zmierzające do uzyskania numeru podatkowego dla celów VAT. Obecnie jest w trakcie rejestracji (nadania) numeru podatkowego VAT na terytorium Czech. Od grudnia 2013 r. sprzedaż dla osób fizycznych na terytorium Czech była rejestrowana zgodnie z zasadami opodatkowania sprzedaży wysyłkowej z terytorium kraju, o której mowa w art. 23 ustawy o VAT. Oznacza to, że Wnioskodawca nie rejestrował jej na drukarce fiskalnej ze stawką VAT 23%, tylko wystawiał faktury ze stawką obowiązującą na terytorium Czech (tj. 21%), dołączając dokumentację potwierdzającą wysyłkę z Polski na teren Czech oraz dostarczenie towaru. Następnie wykazywał tą sprzedaż w miesięcznych deklaracjach VAT-7 (poz. 11). Pozostała sprzedaż na terytorium kraju i do innych państw członkowskich, dla których Wnioskodawca nie przekroczył limitów, rejestrowana jest na drukarce fiskalnej, a VAT jest odprowadzany do urzędu skarbowego. W celu skorygowania błędnego okresu naliczania VAT na terenie Czech, Wnioskodawca skierował oficjalne pisma do firm kurierskich, za pomocą których wysyłał towar poza granicę kraju. Jednakże firmy kurierskie nie chcą (nie mogą) udostępnić informacji z okresu, którego będzie dotyczyć korekta VAT. Nie są bowiem w posiadaniu oficjalnego pisma z instytucji państwowych (urzędu skarbowego, czy innego organu kontroli skarbowej), które obligowałoby je do udzielenia informacji: komu Wnioskodawca zlecał wysyłkę z terytorium Polski (miejsca prowadzenia działalności) na terytorium danego kraju i potwierdzenie dostarczenia jej do konkretnego odbiorcy na tym terenie. Wnioskodawca posiada faktury od przewoźników za wykonane usługi zlecone przez niego. Są one uregulowane, co wskazywałoby, że dana usługa dostarczenia towaru do klienta została wykonana. Z faktur nie wynika informacja o adresie odbiorcy. Jedyna firma, która udostępniła Wnioskodawcy informacje o wywozie towarów z kraju na tereny państw członkowskich to . sp. z o. o. Z przesłanych danych (numer listu przewozowego, data nadania, data doręczenia, nazwa odbiorcy, adres odbiorcy) jasno wynika, że towar nadany (zlecony przez Wnioskodawcę) został dostarczony na adres z listu przewozowego. Na dzień dzisiejszy informacje typu: numer zlecenia, odbiorca, kraj, miejscowość udostępniła także firma . Wnioskodawca posiada także wyciągi bankowe (operacji bankowych, wpływów na konto), z których wynika, że indywidualni klienci z Czech wpłacają na konto Wnioskodawcy środki finansowe za kupione towary. Wnioskodawca nie wysyła towarów dla klientów za granicą za pobraniem. Kupiony towar jest opłacony przed wysłaniem. Wnioskodawca posiada informacje o wielkości sprzedaży do Czech. Są to paragony wystawiane dla odbiorców na terytorium Czech. Była to jednak sprzedaż na rzecz klientów indywidualnych (osób fizycznych) i na dokumencie sprzedaży (w tym przypadku paragonach fiskalnych) nie ma danych kupujących (z wyjątkiem tych klientów, którzy poprosili o wystawienie faktury do paragonu). Wnioskodawca nie posiada żadnej korespondencji z klientami z lat 2011, 2012 i prawie całego roku 2013, która świadczyłaby o sprzedaży, zakończonej transakcji. Wnioskodawca nie jest w stanie fizycznie połączyć ze sobą dokumentu sprzedaży dla klienta indywidualnego z Czech z wpłatą za dany towar i z listem przewozowym, z którego wynikłoby potwierdzenie odbioru towaru. Całość podatku należnego od sprzedaży wysyłkowej na terytorium Czech została odprowadzona w Polsce.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00