Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 20.05.2014, sygn. ITPB1/415-190a/14/AD, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, sygn. ITPB1/415-190a/14/AD
Kwestia zaliczenia w poczet kosztów uzyskania przychodów odpisów amortyzacyjnych związanych z zakupem. nieruchomości (wprowadzenie do ewidencji księgowej w wartości netto zgodnie z zapisami na fakturze VAT, tj. udział we własności nieruchomości oraz udział w prawie użytkowania wieczystego)?
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 24 lutego 2014 r. (data wpływu), uzupełnionym pismem z dnia 23 kwietnia 2014 r. o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie amortyzacji lokalu użytkowego - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 24 lutego 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie amortyzacji lokalu użytkowego.
Z uwagi na stwierdzone we wniosku braki formalne, pismem z dnia 16 kwietnia 2014 r. Nr ITPP3/443-87/14-2/AT; ITPB1/415-190/14-2/AD; ITPB2/436-48/14-2/DSZ wezwano Wnioskodawcę do ich usunięcia. Wniosek uzupełniony został pismem z dnia 23 kwietnia 2014 r.
W ww. wniosku oraz w jego uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny.
W małżeństwie Wnioskodawcy ustalono rozdzielność majątkową. Wnioskodawca zamierza od dnia 3 marca 2014 r. prowadzić działalność gospodarczą m.in. w zakresie doradztwa gospodarczego, wynajmu nieruchomości, szkolenia, outsourcing usług biurowych. Będzie płatnikiem podatku VAT oraz podatku dochodowego na zasadach ogólnych. Dla celów podatku dochodowego będzie prowadzić podatkową księgę przychodów i rozchodów. Przed rozpoczęciem działalności gospodarczej Wnioskodawca rozpoczął poszukiwania lokalu w celu prowadzenia działalności gospodarczej. W dniu 13 stycznia 2014 r. uczestniczył w licytacji komorniczej lokalu użytkowego. Występował jako licytant (nabycie w części ułamkowej wraz z innymi osobami - część przypadająca na Wnioskodawcę w wys. ½). Wnioskodawca wylicytował w części ułamkowej ww. nieruchomość. W miesiącu styczniu 2014 r. nastąpiła zapłata wadium, natomiast w m-cu lutym 2014 r. dokonano opłaty od przybicia oraz uiszczenie reszty ceny nabycia (nabycie ze środków własnych oraz z zewnętrznych źródeł finansowania) Zgodnie z wyjaśnieniami komornika wystawiona zostanie faktura VAT. Jest to nieruchomość - lokal użytkowy składający się z 2 izb oraz pomieszczeń przynależnych. Z lokalem użytkowym związany jest udział w częściach wspólnych oraz w prawie użytkowania wieczystego gruntu. Wnioskodawca zamierza wykorzystywać ww. nieruchomość do prowadzenia działalności gospodarczej. Rozważa możliwość wprowadzenia lub nie nieruchomości do ewidencji środków trwałych oraz odliczenia lub nie podatku VAT związanego z zakupem nieruchomości. Przewidywany okres użytkowania lokalu użytkowego będzie dłuższy niż rok. Zostanie przyjęta stawka amortyzacji w wysokości 2,5 % rocznie. W związku z wykorzystywaniem lokalu na cele prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca będzie ponosił wydatki związane z opłatami związanymi z użytkowaniem wieczystym, opłatami na rzecz wspólnoty mieszkaniowej, opłatami za energię elektryczną, wodę, itp. Wielkość wydatków będzie odpowiadała udziałowi Wnioskodawcy. W przypadku uzyskania przez właścicieli nieruchomości 1 faktury, połowa wartości będzie refakturowana przez Wnioskodawcę na pozostałych współwłaścicieli.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right