Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 14.04.2014, sygn. ITPP1/443-82/14/KM, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, sygn. ITPP1/443-82/14/KM

Czy Wnioskodawca zwracając Kontrahentowi w dniu 13 grudnia 2013 r. na rachunek bankowy część otrzymanej zaliczki w kwocie 48.959 zł miał prawo do wystawienia faktury korygującej oraz ujęcia niniejszej faktury w ewidencji powadzonej dla celów podatku od towarowi usług za miesiąc grudzień 2013 r., wskazując w niniejszej fakturze korygującej, iż zwraca dla Kontrahenta zaliczkę w kwocie brutto 48.959 zł oraz zmniejsza podatek należny o kwotę 9.154,93 zł?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 20 stycznia 2014 r. (data wpływu 22 stycznia 2014 r.) uzupełnionym w dniu 1 kwietnia 2014 r. o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawidłowości udokumentowania zwrotu zaliczki - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 stycznia 2014 r. został złożony ww. wniosek uzupełniony w dniu 1 kwietnia 2014 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej m.in. podatku od towarów i usług w zakresie prawidłowości udokumentowania zwrotu zaliczki.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny ostatecznie sformułowany w uzupełnieniu do wniosku.

Wnioskodawca jest osobą fizyczną samodzielnie prowadzącą działalność gospodarczą. Głównym przedmiotem działalności gospodarczej jest wykonywanie usług budowlanych, tj. wykonywanie posadzek przemysłowych na zlecenie. Jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług zobowiązanym do składania, w zakresie podatku od towarów i usług miesięcznych deklaracji podatkowych. W roku podatkowym 2013 Wnioskodawca był zobowiązany do prowadzenia ksiąg rachunkowych. Od dochodu uzyskanego z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej w roku 2013 r. Wnioskodawca był zobowiązany do opłacania podatku dochodowego od osób fizycznych wg stawki podatkowej w wysokości 19%. Zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych strona opłaca miesięcznie. W dniu 13 listopada 2013 r. Wnioskodawca zawarł ze spółką z odpowiedzialnością prowadzącą działalność pod firmą: Zakład Inżynieryjno - Budowlany .. z siedzibą w .., zwaną dalej w skrócie Kontrahentem, umowę na wykonanie posadzki przemysłowej w miejscowości M W dniu 13 listopada 2013 r. Kontrahent wpłacił na rachunek bankowy podatnika, zgodnie z zawartą umową, zaliczkę na wykonanie robót budowlanych w kwocie 60.639 zł. Strona udokumentowała w miesiącu listopadzie 2013 r. otrzymaną zaliczkę fakturą, w której wskazała między innymi wartość brutto transakcji opodatkowanej na kwotę 60.639 zł oraz podatek należny na kwotę 11.339 zł. Wnioskodawca jeden egzemplarz faktury dokumentującej otrzymaną zaliczkę przekazał dla kontrahenta, a opisaną powyżej fakturę zaewidencjonował w ewidencji prowadzonej dla celów podatku od towarów i usług za miesiąc listopad 2013 r. Z uwagi na fakt, iż Kontrahent dwukrotnie nie zapewnił mieszanki betonowej niezbędnej do wykonania zlecenia, do czego się zobowiązał popisując umowę oraz z uwagi na fakt, że Kontrahent zlecił wykonanie prac budowlanych objętych zleceniem wykonywanym przez Wnioskodawcę innym podmiotom, nie zawiadamiając podatnika o odstąpieniu umowy z dnia 13 listopada 2013r., Wnioskodawca w formie pisemnej zawiadomił Kontrahenta w dniu 29 listopada 2013 r. o odstąpieniu od umowy. W następstwie złożonego oświadczenia o odstąpieniu od umowy Wnioskodawca w dniu 13 grudnia 2013 r. zwrócił na rachunek bankowy Kontrahenta zaliczkę w kwocie 48.959 zł. Jednocześnie Wnioskodawca w dniu 13 grudnia 2013 r. zażądał od kontrahenta zapłaty kary umownej w kwocie 11.680 zł, która to kara została naliczona za odstąpienie od umowy z winny Kontrahenta. Należna kara umowna została przez stronę udokumentowaną w dniu 13 grudnia 2013 r. notą księgową, która została doręczona przez stronę Kontrahentowi. Wnioskodawca w nocie księgowej wskazał, iż na poczet kary umownej zalicza część otrzymanej od Kontrahenta w dniu 13 grudnia 2013 r. zaliczki, tj. kwotę w wysokości 11.680 zł. Kara umowa w wysokości 11.680 zł została zaewidencjonowana w księgach rachunkowych Wnioskodawcy w miesiącu grudniu 2013 r. jako przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych w roku 2013 r. W dniu 13 grudnia 2013 r. Wnioskodawca w związku ze zwrotem dla Kontrahenta zaliczki w kwocie 48.959 zł oraz naliczeniem kary umownej w kwocie 11.680 zł wystawił fakturę korygującą, w której to fakturze między innymi wskazał, iż zwraca Kontrahentowi zaliczkę w kwocie 48.959 zł oraz pomniejsza podatek należny o kwotę 9.154,93 zł. Opisana powyżej faktura korygująca została doręczona dla Kontrahenta oraz ujęta przez Wnioskodawcę w ewidencji prowadzonej dla celów podatku od towarów i usług za miesiąc grudzień 2013 r. Na dzień sporządzania niniejszego wniosku kontrahent żąda zwrotu pozostałej kwoty zaliczki wpłaconej na rachunek na rachunek bankowy Wnioskodawcy w dniu 13 listopada 2013 r. tj. kwoty w wysokości 11.680 zł. Nadto Kontrahent nie wyraża zgody na zapłacenie naliczonej przez podatnika kary umownej w kwocie 11.680 zł oraz uważa, że podatnik odstąpił od umowy bez jego winny.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00