Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 11.02.2014, sygn. ITPP2/443-1239/13/RS, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, sygn. ITPP2/443-1239/13/RS

Opodatkowanie czynności polegającej na odbiorze dodatkowych ilości odpadów komunalnych.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749 z późn. zm) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 12 listopada 2013 r. (data wpływu dnia 18 listopada 2013 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności polegającej na odbiorze dodatkowych ilości odpadów komunalnych jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 listopada 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności polegającej na odbiorze dodatkowych ilości odpadów komunalnych.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

W dniu 18 grudnia 2012 r. Rada Gminy - działając na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 1 i art. 40 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013 r. poz. 594 z późn. zm.) w związku z art. 6r ust. 4 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2012 r. poz. 391 z póżn. zm.) - podjęła uchwałę w sprawie określenia rodzajów dodatkowych usług świadczonych przez Gminę w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów oraz wysokości cen za te usługi. W § 1 uchwały określono rodzaj dodatkowych usług świadczonych przez Gminę w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów (w ilości większej niż ilość określona w odrębnej uchwale), na których zamieszkują mieszkańcy, jednocześnie wskazując, że odbiór zwiększonej ilości odpadów następuje na wniosek właściciela nieruchomości. W § 2 Rada określiła, że cena za usługę, o której mowa w § 1, wynosi 14 zł. brutto za odbiór jednego dodatkowego pojemnika o poj. 120 L. Uchwała została ogłoszona w Dzienniku Urzędowym Województwa. Gmina pobiera za te usługi cenę zawierającą należny podatek od towarów i usług. Jednak po analizie wyroku WSA w Opolu z dnia 11 lipca 2013 r. sygn. akt. II SA/Op 203/13 Gmina powzięła wątpliwość, czy odbiór zwiększonej ilości odpadów komunalnych (w ilości przekraczającej minimalną pojemność pojemnika) można zaliczyć do rodzajów dodatkowych usług" wskazanych w art. 6r ust. 4 ustawy i czy w konsekwencji jest zobowiązana do uwzględniania w opłacie za ich odbiór podatku od towarów i usług. Nie ma obecnie żadnych wątpliwości, że opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi określone przez Radę Gminy w drodze uchwały stanowiącej akt prawa miejscowego mieszczącą się w sferze publicznoprawnej w zakresie zadań własnych Gminy, w wykonaniu której występuje w roli organu władzy publicznej, stanowią daninę publiczną niepodlegającą ustawie o podatku od towarów i usług (interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 12 marca 2013 r., nr IPTPP/443-104/13-2/AK). Należy jednak zauważyć, że ustawodawca używa w ustawie w rozdziale 3a Gospodarowanie odpadami komunalnymi przez gminę" dwóch różnych określeń: opłata oraz cena, ale tylko w jednym przypadku (art. 6r ust. 4 ustawy), gdy ma dotyczyć innych rodzajów świadczonych usług".

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00