Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 18.06.2013, sygn. IBPP1/443-189/13/ES, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, sygn. IBPP1/443-189/13/ES
prawo skorygowania podatku naliczonego przez Gminę mimo, że na fakturach wskazany jest Urząd
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 19 lutego 2013r. (data wpływu 28 lutego 2013r.), uzupełnionym pismem, które wpłynęło do tut. organu w dniu 29 maja 2013r. oraz pismem z dnia 10 czerwca 2013r., (data wpływu 11 czerwca 2013r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia czy Gmina ma prawo dokonać korekty odliczenia podatku naliczonego dotyczącego wydatków wykazanych w art. 91 ust. 2 ustawy o VAT za lata poprzednie tj. 1/10 za 2012r. korygując deklarację za styczeń 2013r. poniesionych wydatków na inwestycje w zakresie budowy budynków B1 i B2:
- jest prawidłowe w części dotyczącej prawa skorygowania podatku naliczonego przez Gminę mimo, że na fakturach wskazany jest Urząd,
- jest nieprawidłowe w części dotyczącej sposobu dokonania korekty.
UZASADNIENIE
W dniu 28 lutego 2013r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia czy Gmina po zarejestrowaniu się w 2013r. jako nowy czynny podatnik VAT z nowym numerem NIP, a po wyrejestrowaniu Urzędu Miasta z czynności VAT będzie mogła dokonać korekty odliczenia podatku naliczonego dotyczącego wydatków wykazanych w art. 91 ust. 2 ustawy o VAT za lata poprzednie tj. po 1/10 za 2012r. korygując deklarację za styczeń 2013r., poniesionych na inwestycje w zakresie budowy budynków B1 i B2.
D. Zmiana warunków umów najmu w szczególności w zakresie: E. Rozpatrywanie wniosków w sprawie wykonywania przez najemcę modernizacji mieszkania, F. Prowadzenie dla każdego lokalu oddzielnie tzw. teczki lokalu" z zachowaniem ciągłości korespondencji i dokumentów kolejnych najemców danego lokalu obejmującej protokół zdawczo-odbiorczy lokalu, decyzję o przydziale lokalu, umowy najmu, aneksy, korespondencję dotyczącą realizacji wzajemnych obowiązków i roszczeń najemcy i wynajmującego w toku użytkowania lokalu, G. Weryfikacja wystawionych przez obce zarządy faktur za zarządzanie nieruchomością wspólną oraz faktur za naliczone opłaty eksploatacyjne z tytułu udziału lokali Gminy w tych wspólnotach i przekazywanie na rzecz tych zarządów należności, 3. Obsługa najmu lokali mieszkalnych i załatwianie spraw związanych najmem lokali w tym: A. Zawieranie, wypowiadanie i rozwiązywanie w imieniu Gminy umów najmu i dzierżawy lokali użytkowych w oparciu o protokoły z przetargów lub negocjacji, B. Naliczanie czynszu najmu lokalu i opłat za media oraz sporządzanie i doręczanie faktur, C. Rozwiązywanie umów najmu bez wypowiedzenia z przyczyn określonych w ich treści w oparciu o przepisy Kodeksu Cywilnego oraz innych ustaw, D. Zmiana warunków umów najmu lokali użytkowych w szczególności w zakresie: E. Prowadzenie spraw dotyczących windykacji czynszu najmu i za media dostarczane do lokalu: Dochodzenie w postępowaniu sądowym i egzekucyjnym: F. Dochodzenie w postępowaniu sadowym i egzekucyjnym: G. Prowadzenie dla każdego lokalu oddzielnie tzw. teczki lokalu" z zachowaniem ciągłości korespondencji i dokumentów kolejnych najemców danego lokalu obejmującej protokół zdawczo-odbiorczy lokalu, decyzję o przydziale lokalu, umowy najmu, aneksy, korespondencję dotyczącą realizacji wzajemnych obowiązków i roszczeń najemcy i wynajmującego w toku użytkowania lokalu.W ZAKRESIE TECHNICZNEGO UTRZYMANIA BUDYNKÓW M. Sp. z o.o. wykonywał: 1. Przez czynności technicznego utrzymania budynków i lokali rozumie się wykonywanie remontów o charakterze zabezpieczającym przed pogorszeniem się stanu technicznego lub związanych z usuwaniem istniejących zagrożeń (nie stanowiące remontu kapitalnego i modernizacji obiektu) takich jak:5. Samodzielne typowanie i realizowanie w/w zadań remontowych poprzez przygotowanie specyfikacji technicznych, przedmiarów robót, kosztorysów inwestorskich, specyfikacji istotnych warunków zamówienia, organizowanie przetargów na wybór wykonawców robót, zawieranie umów, nadzorowanie i odbiory robót, 6. Coroczne sporządzanie i przedkładanie Gminie oraz Radom Osiedli planu remontów i modernizacji dla potrzeb ustalenia budżetu miasta w układzie rzeczowym i wartościowym w oparciu o protokoły z kontroli i przeglądy obiektów w terminie do 31 października roku kalendarzowego poprzedzającego rok, którego plan dotyczy z uwzględnieniem w planie wniosków z zebrań Rad Osiedlowych i pism skierowanych do Zarządcy.4. Kwota wydatków związanych z utrzymaniem zasobu gminnego wynika z zatwierdzonego przez Burmistrza Miasta rocznego planu wydatków na utrzymanie gminnego zasobu objętego niniejszą umową, 5. Koszt przygotowania i wykonania remontów kapitalnych i modernizacji budynków oraz opracowania brakującej inwentaryzacji budowlanej będzie finansowany z budżetu Gminy w oparciu o zatwierdzony przez Burmistrza Miasta plan rzeczowy remontów kapitalnych i modernizacji, 6. Gmina zobowiązuje się do przekazywania Zarządcy dokumentacji z zebrań wspólnot mieszkaniowych w obcym zarządzie, w których znajdują się lokale Gminy, a dotyczące uchwał tych zarządów o wysokości zaliczki na poczet utrzymania części wspólnej oraz zaliczek i opłat za media oraz świadczenia dla najemców lokali.7.Przepisy ust. 1-6 stosuje się odpowiednio w przypadku, gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwot podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia, albo nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi.7a.W przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, korekty, o której mowa w ust. 7, dokonuje się na zasadach określonych w ust. 2 zdanie pierwsze i drugie oraz ust. 3. Korekty tej dokonuje się przy każdej kolejnej zmianie prawa do odliczeń, jeżeli zmiana ta następuje w okresie korekty. 7b.W przypadku towarów i usług innych niż wymienione w ust. 7a, wykorzystywanych przez podatnika do działalności gospodarczej, korekty, o której mowa w ust. 7, dokonuje się na zasadach określonych w ust. 1, ust. 2 zdanie trzecie i ust. 3, z zastrzeżeniem ust. 7c. 7c. Jeżeli zmiana prawa do obniżenia podatku należnego wynika z przeznaczenia towarów lub usług, o których mowa w ust. 7b, wyłącznie do wykonywania czynności, w stosunku do których nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego, lub wyłącznie do czynności, w stosunku do których takie prawo przysługuje - korekty, o której mowa w ust. 7, dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za okres rozliczeniowy, w którym wystąpiła ta zmiana. Korekty tej nie dokonuje się, jeżeli od końca okresu rozliczeniowego, w którym wydano towary lub usługi do użytkowania, upłynęło 12 miesięcy. 7d.W przypadku zmiany prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od towarów i usług, innych niż wymienione w ust. 7a i 7b, w szczególności towarów handlowych lub surowców i materiałów, nabytych z zamiarem wykorzystania ich do czynności, w stosunku do których przysługuje pełne prawo do obniżenia podatku należnego lub do czynności, w stosunku do których prawo do obniżenia podatku należnego nie przysługuje, i niewykorzystanych zgodnie z takim zamiarem do dnia tej zmiany, korekty podatku naliczonego dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za okresy rozliczeniowe, w których wystąpiła ta zmiana. 8.Korekty, o której mowa w ust. 5-7, dokonuje się również, jeżeli towary i usługi nabyte do wytworzenia towaru, o którym mowa w ust. 2, zostały zbyte lub zmieniono ich przeznaczenie przed oddaniem tego towaru do użytkowania. Jak stanowi art. 91 ust. 1-8 ww. ustawy (w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2011r.): 1. Po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-10, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-6 lub 10 lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11 i 12, dla zakończonego roku podatkowego. 2. W przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15 000 zł, korekty, o której mowa w ust. 1, podatnik dokonuje w ciągu 5 kolejnych lat, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - w ciągu 10 lat, licząc od roku, w którym zostały oddane do użytkowania. Roczna korekta w przypadku, o którym mowa w zdaniu pierwszym, dotyczy jednej piątej, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - jednej dziesiątej kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzeniu. W przypadku środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, których wartość początkowa nie przekracza 15 000 zł, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio, z tym że korekty dokonuje się po zakończeniu roku, w którym zostały oddane do użytkowania. 2a. Obowiązek dokonywania korekt w ciągu 10 lat, o którym mowa w ust. 2, nie dotyczy opłat rocznych pobieranych z tytułu oddania gruntu w użytkowanie wieczyste; w przypadku tych opłat przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio. 3. Korekty, o której mowa w ust. 1 i 2, dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za pierwszy okres rozliczeniowy roku następującego po roku podatkowym, za który dokonuje się korekty, a w przypadku zakończenia działalności gospodarczej - w deklaracji podatkowej za ostatni okres rozliczeniowy. 4. W przypadku gdy w okresie korekty, o której mowa w ust. 2, nastąpi sprzedaż towarów lub usług, o których mowa w ust. 2, lub towary te zostaną opodatkowane zgodnie z art. 14, uważa się, że te towary lub usługi są nadal wykorzystywane na potrzeby czynności podlegających opodatkowaniu u tego podatnika, aż do końca okresu korekty. 5. W przypadku, o którym mowa w ust. 4, korekta powinna być dokonana jednorazowo w odniesieniu do całego pozostałego okresu korekty. Korekty dokonuje się w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym nastąpiła sprzedaż, a w przypadku opodatkowania towarów zgodnie z art. 14 - w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym w stosunku do tych towarów powstał obowiązek podatkowy. 6. W przypadku gdy towary lub usługi, o których mowa w ust. 4, zostaną: 1) opodatkowane - w celu dokonania korekty przyjmuje się, że dalsze wykorzystanie tego towaru lub usługi jest związane z czynnościami opodatkowanymi; 2) zwolnione od podatku lub nie podlegały opodatkowaniu - w celu dokonania korekty przyjmuje się, że dalsze wykorzystanie tego towaru lub usługi jest związane wyłącznie z czynnościami zwolnionymi od podatku lub niepodlegającymi opodatkowaniu. 7. Przepisy ust. 1-6 stosuje się odpowiednio w przypadku, gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwot podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia, albo nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi. 7a. W przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15 000 zł, korekty, o której mowa w ust. 7, dokonuje się na zasadach określonych w ust. 2 zdanie pierwsze i drugie oraz ust. 3. Korekty tej dokonuje się przy każdej kolejnej zmianie prawa do odliczeń, jeżeli zmiana ta następuje w okresie korekty. 7b. W przypadku towarów i usług innych niż wymienione w ust. 7a, wykorzystywanych przez podatnika do działalności gospodarczej, korekty, o której mowa w ust. 7, dokonuje się na zasadach określonych w ust. 1, ust. 2 zdanie trzecie i ust. 3, z zastrzeżeniem ust. 7c. 7c. Jeżeli zmiana prawa do obniżenia podatku należnego wynika z przeznaczenia towarów lub usług, o których mowa w ust. 7b, wyłącznie do wykonywania czynności, w stosunku do których nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego, lub wyłącznie do czynności, w stosunku do których takie prawo przysługuje - korekty, o której mowa w ust. 7, dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za okres rozliczeniowy, w którym wystąpiła ta zmiana. Korekty tej nie dokonuje się, jeżeli od końca okresu rozliczeniowego, w którym wydano towary lub usługi do użytkowania, upłynęło 12 miesięcy. 7d. W przypadku zmiany prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od towarów i usług, innych niż wymienione w ust. 7a i 7b, w szczególności towarów handlowych lub surowców i materiałów, nabytych z zamiarem wykorzystania ich do czynności, w stosunku do których przysługuje pełne prawo do obniżenia podatku należnego lub do czynności, w stosunku do których prawo do obniżenia podatku należnego nie przysługuje, i niewykorzystanych zgodnie z takim zamiarem do dnia tej zmiany, korekty podatku naliczonego dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za okresy rozliczeniowe, w których wystąpiła ta zmiana. 8. Korekty, o której mowa w ust. 5-7, dokonuje się również, jeżeli towary i usługi nabyte do wytworzenia towaru, o którym mowa w ust. 2, zostały zbyte lub zmieniono ich przeznaczenie przed oddaniem tego towaru do użytkowania.-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right