Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 09.05.2013, sygn. IBPP4/443-92/13/LG, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, sygn. IBPP4/443-92/13/LG

Wyłączenie spod działania ustawy o VAT opłat pobieranych przez Gminę za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz brak obowiązku dokumentowania tych czynności fakturami VAT

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012r. poz. 749) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 21 lutego 2013r. (data wpływu 26 lutego 2013r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wyłączenia spod działania ustawy o VAT opłat pobieranych przez Gminę za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz braku obowiązku dokumentowania tych czynności fakturami VAT jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 lutego 2013r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wyłączenia spod działania ustawy o VAT opłat pobieranych przez Gminę za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz braku obowiązku dokumentowania tych czynności fakturami VAT.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina X w dniu l3 grudnia 2013r. zgodnie z wymogami przepisów wynikających z ustawy o samorządzie gminnym i ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (u.c.p.g.) podjęła uchwały w sprawie ustalenia stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, w sprawie terminu, częstotliwości i trybu uiszczania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz w sprawie wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Konieczność podjęcia tych uchwał wynika z u.c.p.g, art. 3 tej ustawy zalicza obowiązek utrzymania czystości i porządku w gminach do obowiązkowych zadań własnych gminy. W związku z tym gmina zobowiązana jest do zoorganizowania odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości na których zamieszkują mieszkańcy (art. 6c u.c.p.g.) a co za tym idzie ponoszenia wydatków na cele z tym związane, które przerzucane będą na mieszkańców gminy w postaci opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Obowiązek ponoszenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi jest obowiązkowy z mocy prawa dla właścicieli nieruchomości na których zamieszkują mieszkańcy, a na których nie zamieszkują mieszkańcy, lecz powstają odpady komunalne obowiązek nastąpi dopiero po wejściu w życie uchwały rady gminy postanawiającej objąć te nieruchomości systemem odbierania odpadów komunalnych. W gminie X nowe zasady dotyczące utrzymania czystości i porządku w gminach obowiązywać będą od 1 lipca 2013r. Opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi będzie stanowić dochód gminy, wysokość opłat od właścicieli nieruchomości będzie ustalona na podstawie złożonych deklaracji, w przypadku niezłożenia deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi czy uzasadnionych wątpliwości co do danych zawartych w deklaracji oraz stwierdzenia, że właściciel nieruchomości nie uiścił opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi albo uiścił ją w wysokości niższej od należnej wójt, burmistrz lub prezydent miasta określa, w drodze decyzji, wysokość opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi czy też wysokość zaległości z tytułu opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Zgodnie z art. 6q w sprawach dotyczących opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi stosuje się przepisy ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa, z tym że uprawnienia organów podatkowych przysługują wójtowi, burmistrzowi lub prezydentowi miasta. Tak więc opłata ta nie ma charakteru cywilnoprawnego a pobierana jest na podstawie ustawy dlatego należy ją traktować jako rodzaj daniny publicznej.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00