Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 27.05.2013, sygn. IBPP2/443-168/13/WN, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, sygn. IBPP2/443-168/13/WN
rozliczenie faktur korygujących
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 19 lutego 2013r. (data wpływu 25 lutego 2013r.), uzupełnionym pismem z dnia 13 maja 2013r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie rozliczenia faktur korygujących jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 25 lutego 2013r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 13 maja 2013r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie rozliczenia faktur korygujących.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:
Wnioskodawca (dalej również Spółka) jest podmiotem prowadzącym działalność w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków, w rozumieniu ustawy z dnia 7 czerwca 2001r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz. U. 2001r. Nr 72 poz. 747 z późn. zm.) - dalej uozzw - zasadniczo na terenie Miasta B. Zgodnie z ww. ustawą corocznie Spółka przygotowuje taryfę (względnie taryfy), która zawiera ustalenie wysokości stawek opłat za wodę i odprowadzanie ścieków w nadchodzących okresach rozliczeniowych (od 1 lutego do 31 stycznia kolejnego roku rozliczeniowego). Stosownie do postanowień art. od 24 do 27 uozzw taryfa wymaga dla swego obowiązywania zatwierdzenia przez Radę Miejską stosowną uchwałą. Uchwała Rady natomiast podlega kontroli instancyjnej Wojewody .... W dniu 4 stycznia 2012 roku Rada Miejska Miasta B. podjęła uchwałę Nr o zatwierdzeniu taryfy na okres od 1.02.2012r. do 31.01.2013r. Przedmiotowa uchwała weszła w życie, gdyż Wojewoda ... nie wniósł do niej zastrzeżeń i nie stwierdził jej nieważności. Jednakże z uwagi na fakt kwestionowania zgodności z prawem przedmiotowej uchwały przez kilka funkcjonujących na terenie B. spółdzielni mieszkaniowych doszło do sporu sądowego pomiędzy spółdzielniami a Radą Miejską na skutek skargi administracyjnej złożonej na podstawie art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. W dniu 19 listopada 2012r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach rozpoznając ww. skargę stwierdził nieważność uchwały Rady Miejskiej B. nr z dnia 4 stycznia 2012r. Przedmiotowy wyrok (Sygn. akt z dnia 19.11.2012r.) uprawomocnił się z dniem 8 lutego 2013r. W oparciu o zatwierdzoną w dniu 4 stycznia 2012r. taryfę na okres 1.02.2012r. - 31.01.2013r. Spółka w okresie od 1.02.2012r. do 19.11.2012r. (data wyroku) rozliczała dostarczaną wodę i usługi odbioru ścieków (sanitarnych i tzw. deszczowych - wód opadowych i roztopowych) w oparciu o stawki z niej wynikające, które w odniesieniu do dostaw wody były na tym samym poziomie, a w odniesieniu do usług odbioru ścieków sanitarnych niższe od obowiązujących we wcześniejszym okresie, tj. od 1.02.2011r. do 31.01.2012r. Jeśli natomiast chodzi o stawki za odbiór ścieków wód opadowych i roztopowych to taryfa z 2011 w ogóle nie przewidywała opłat za tzw. deszczówkę. Należy nadmienić, iż zgodnie z art. 24 ust. 5a uozzw na skutek stwierdzenia nieważności uchwały zatwierdzającej taryfę, za obowiązującą przez cały okres od 1.02.2012r. do 19.11.2012r. uznać należy uprzednią prawidłowo zatwierdzoną taryfę na okres od 1.02.2011r. do 31.01.2012r. Tym samym w świetle wyżej opisanych faktów Wnioskodawca niezależnie od swojej woli zmuszony został do dokonania korekty wszystkich wystawionych za ww. okres od 1.02.2012r. do 19.11.2012r. faktur z tytułu dostaw wody (podstawa opodatkowania VAT bez zmian) i z tytułu usług odbioru ścieków sanitarnych (podwyższając podstawę opodatkowania VAT). Natomiast z uwagi na fakt, że taryfa za 2011 nie przewidywała w ogóle opłat za odbiór ścieków - wód opadowych i roztopowych, to wystawione z tego tytułu faktury za okres od 1 lutego do 19 listopada 2012r. uległy korekcie całkowitej, tj. dokonano ich korekty na "zero".
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right