Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 21.02.2013, sygn. IPTPP4/443-816/12-2/OS, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi, sygn. IPTPP4/443-816/12-2/OS

Czy przekazanie nieodpłatne w drodze Zarządzenia Wójta Gminy w celu wykonywania zadań statutowych przez Gminę do Zakładu Usług Komunalnych i Mieszkaniowych, przejętych od Związku Miasta i Gminy środków trwałych, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 27 listopada 2012 r. (data wpływu 30 listopada 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności nieodpłatnego przekazania środków trwałych jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 listopada 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności nieodpłatnego przekazania środków trwałych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Związek Miasta i Gminy został utworzony w grudniu 2001 roku przez Miasto i Gminę, które są jedynymi Uczestnikami Związku. Zgodnie ze statutem w celu wspólnego wykonywania zadań publicznych Związek podejmuje działania w zakresie rozwoju infrastruktury technicznej na obszarze gmin Uczestników dla zaspakajania potrzeb wspólnot samorządowych. Jednym z takich działań była realizacja inwestycji, w zakres której wchodziło m.in. wybudowanie około 25 km sieci kanalizacji ściekowej, około 1,2 km sieci wodociągowej oraz modernizacja stacji uzdatniania wody, zlokalizowanych na obszarze obydwu gmin - Uczestników Związku, infrastruktura została wybudowana w latach 2004 - 2006. Inwestycja została sfinansowana częściowo przy wsparciu funduszy pomocowych pochodzących z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach programu PHARE 2002 Spójność Społeczno Gospodarcza. Pozostałe środki na realizację zostały przekazane na rzecz Związku przez jego Uczestników tj. Miasto i Gminę. Z uwagi na konieczność zachowania trwałości, Związek nie mógł pozbyć się wybudowanej infrastruktury przez okres co najmniej 5 lat. Ponieważ Związek nie miał możliwości samodzielnego prowadzenia eksploatacji wybudowanej infrastruktury, przekazał ją w nieodpłatne użytkowanie na czas określony do 31 grudnia 2012 roku, gminom Uczestnikom Związku, będąc jednocześnie w dalszym ciągu właścicielem wybudowanej infrastruktury. Przez cały ten okres wybudowane środki trwałe znajdują się w ewidencji Związku i jest naliczane ich umorzenie. Z kolei Gminy Uczestnicy Związku powierzyły eksploatację przedmiotowej infrastruktury swoim zakładom budżetowym, zajmującym się eksploatacją gminnych sieci komunalnych. W międzyczasie jeden z zakładów budżetowych został przekształcony w spółkę prawa handlowego ze stuprocentowym udziałem gminy. Związek nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług VAT i nie prowadzi żadnej działalności usługowej, ani gospodarczej generującej dochody, które zobowiązywałyby do rozliczania podatku od towaru i usług VAT oraz do sporządzania deklaracji VAT.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00