Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 19.06.2013, sygn. ILPP2/443-269/13-5/MN, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu, sygn. ILPP2/443-269/13-5/MN

W zakresie rozliczenia podatku należnego oraz podatku w związku z wystawieniem faktur oznaczonych pro forma lub faktura pro forma.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 14 marca 2013 r. (data wpływu 2 kwietnia 2013 r.) uzupełnionym pismem z dnia 5 czerwca 2013 r. (data wpływu 7 czerwca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie rozliczenia podatku naliczonego w związku z otrzymaniem faktur oznaczonych pro forma lub faktura pro forma jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 kwietnia 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie rozliczenia podatku naliczonego w związku z otrzymaniem faktur oznaczonych pro forma lub faktura pro forma. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 5 czerwca 2013 r. (data wpływu 7 czerwca 2013 r.) o wskazanie przedmiotu wniosku, należną opłatę za wydanie interpretacji indywidualnej oraz doprecyzowanie pytania.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów usług. Działa na rynku energetycznym. Zgodnie ze statutem, Zainteresowany prowadzi działalność statutową oraz działalność gospodarczą. W ramach działalności gospodarczej Wnioskodawca organizuje m.in. szkolenia, konferencje i spotkania tematyczne. Duża część kontrahentów korzystających z usług Wnioskodawcy dokonuje płatności zaliczkowych przed wykonaniem usługi na podstawie wystawionych przez Zainteresowanego dokumentów pro forma. Dokumenty te zawierają takie same dane jak wystawiane faktury, jednak zamiast nazwy faktura posiadają nazwę pro forma. Po dokonaniu zapłaty przez kontrahenta wystawiana jest faktura zaliczka, a jeżeli płatność dokonana jest już po wykonaniu usługi wystawiana jest faktura. Dokumenty pro forma nie stanowią dla Wnioskodawcy podstawy do zapłaty podatku VAT. Podstawą taką jest dopiero faktura zaliczka lub faktura wystawiona po wykonaniu usługi. Jednocześnie jako organizator ww. usług Wnioskodawca otrzymuje również od jego dostawców faktury pro forma oraz dokumenty pro forma i dokonuje na ich podstawie płatności zaliczkowych (np. na wynajem sal konferencyjnych, organizację konferencji). Te dokumenty są traktowane przez Wnioskodawcę jako typowe wezwanie do zapłaty, a nie faktura. Podstawą do zaksięgowania w koszty oraz ewentualnego odliczenia podatku VAT jest dopiero faktura zaliczka lub faktura.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00