Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 19.12.2013, sygn. ITPP2/443-1036/13/RS, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, sygn. ITPP2/443-1036/13/RS
Najem budynku wraz z boiskiem i placem zabaw podlega opodatkowaniu.Prawo gminy do odliczenia podatku naliczonego w związku z przebudową ww. nieruchomości i bieżącym jej funkcjonowaniem.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 24 września 2013 r. (data wpływu 26 września 2013 r.), uzupełnionym w dniu 12 grudnia 2013 r. (data wpływu) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności wynajmu budynku byłego gimnazjum wraz boiskiem i placem zabaw oraz prawa do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego związanego z przebudową ww. budynku oraz z bieżącym funkcjonowaniem tych obiektów - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 26 września 2013 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony w dniu 12 grudnia 2013 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności wynajmu budynku byłego gimnazjum wraz boiskiem i placem zabaw oraz prawa do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego związanego z przebudową ww. budynku oraz z bieżącym funkcjonowaniem tych obiektów.
We wniosku oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenia przyszłe.
Miasto jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W 2011 r. i 2012 r. poniosło wydatki na realizację inwestycji polegającej na przebudowie budynku po byłym gimnazjum, wraz z remontem wchodzącego w skład nieruchomości boiska oraz placu zabaw. Przebudowywany w ramach inwestycji budynek składa się z trzech części/sekcji - A, B oraz C. Przebudowa nieruchomości przebiegała etapami i rozpoczęła się od prac w sekcjach A oraz B, podczas gdy sekcja C pozostawała początkowo poza zakresem robót, ponieważ została wcześniej przekazana, w drodze umowy użyczenia na rzecz powiatu, do dnia 30 czerwca 2012 r. celem wykorzystania tej części budynku na potrzeby Zespołu Szkół Gimnazjalnych. Roboty budowlane w sekcjach A i B zakończono formalnie z dniem 31 sierpnia 2012 r. (data oddania do użytkowania). Przebudowane części budynku, tj. część A oraz B, zostały na podstawie następujących po sobie umów najmu z dnia 29 sierpnia 2012 r. oraz z dnia 30 listopada 2012 r. wynajęte na rzecz stowarzyszenia - niebędącego jednostką organizacyjną Miasta, a odrębnym, niepowiązanym z nim podmiotem - początkowo na okres od dnia 1 września 2012 r. do dnia 30 listopada 2012 r., a następnie od dnia 1 grudnia 2012 r. do dnia 30 listopada 2015 r. Również po oddaniu części A i B do użytkowania ponoszone były pewne nakłady związane z przedmiotem najmu, np. platforma dla niepełnosprawnych służąca użytkownikom części A oraz B. Całkowita wartość nakładów poniesionych w związku z przebudowaniem ww. części wyniosła ok. 1.850.000 PLN brutto, podczas gdy koszt opisanej powyżej rampy to ok. 100.000 PLN brutto. Przedmiotem wynajmu jest również budynek hali sportowej (która nie była przebudowywana i w związku z tym Miasto nie poniosło dodatkowych wydatków z tego tytułu), a także boisko i plac zabaw, znajdujące się na tej samej nieruchomości co budynek przebudowywanej szkoły. Boisko i plac zabaw nie zostały wymienione wprost w zawartych ze stowarzyszeniem umowach najmu. Są one jednak jego przedmiotem, ze względu na fakt, że stanowią one z budynkiem byłego Gimnazjum integralną część wynajmowanej nieruchomości i oczywistym dla stron było, że zawierane umowy odnoszą się również do tych obiektów (zdaniem Miasta, ewentualne wyłączenie boiska/placu zabaw z najmu powinno wynikać wprost ze stosownych umów najmu). Boisko oraz plac zabaw są funkcjonalnie powiązane z budynkiem, a możliwość niezakłóconego korzystania z nich jest jednym z głównych warunków determinujących przydatność wynajmowanego budynku do prowadzonej w nim działalności o charakterze edukacyjnym. Wartość nakładów poniesionych na te elementy infrastruktury (równolegle do nakładów na prace budowlane dotyczące części A oraz B budynku) wyniosła odpowiednio ok. 200.000 PLN brutto (boisko) oraz ok. 40.000 PLN brutto (plac zabaw). Po zakończeniu okresu użyczenia sekcji C, z dniem 30 czerwca 2012 r. rozpoczęto prace budowlane również w tej części budynku. Po ich zakończeniu w dniu 17 czerwca 2013 r., przebudowana część C została włączona aneksem nr 1 z dnia 28 czerwca 2013 r. do umowy najmu pozostałych części budynku (A i B) zawartej ze stowarzyszeniem. Na tę okoliczność spisano dnia 28 czerwca 2013 r. protokół przekazania - przejęcia lokalu. Na mocy ww. dokumentu, Miasto przekazało stowarzyszeniu część C budynku. Wartość nakładów poniesionych w związku z modernizacją tej części budynku, powiększona o wydatki, których jednoznaczne przyporządkowanie do którejkolwiek części wynajmowanego budynku było znacząco utrudnione, wyniosła łącznie ok. 2.250.000 PLN brutto. Cała inwestycja przeprowadzana była z zamiarem przekazania jej w wynajem na rzecz stowarzyszenia, które zobowiązało się do prowadzenia w przebudowanym budynku szkół społecznych, tj. Społecznej Szkoły Podstawowej, Społecznego Gimnazjum i Społecznego Liceum Ogólnokształcącego. Decyzja o wynajęciu przebudowanego budynku podjęta została ze względu na wcześniejsze jego przeznaczenie oraz zamiar wykorzystywania go do działalności w zakresie zbliżonym do pierwotnego przeznaczenia nieruchomości, tj. na cele edukacyjne. W ramach przedmiotowej inwestycji miały miejsce także wydatki, których przyporządkowanie do określonej sekcji przebudowywanego budynku jest niemożliwe. Powyższe w głównej mierze dotyczy wydatków związanych z nadzorem nad prowadzonymi pracami, wydatków odnoszących się do przygotowania dokumentacji projektowych i kosztorysowych, czy odnoszących się do instalacji wodnokanalizacyjnej znajdującej się w przebudowywanym budynku. Wszystkie te nakłady zostały jednak poniesione w ramach opisywanej inwestycji i odnoszą się bezpośrednio do przebudowy sekcji A, B, C, boiska, placu zabaw i hali sportowej, przy czym niemożliwe, bądź znacząco utrudnione jest jedynie precyzyjne wskazanie, do którego elementu przedmiotowej inwestycji zaliczyć należy konkretne wartości poniesionych kosztów. Powyższe umowy najmu zawarte pomiędzy Miastem a stowarzyszeniem zawierają zapisy wskazujące na należny wynajmującemu czynsz w kwocie netto określonej zgodnie ze stosownym Zarządzeniem Burmistrza Miasta, wartość VAT przy zastosowaniu stawki 23% oraz wartość czynszu brutto. Z tytułu świadczenia usług opodatkowanego wynajmu Miasto wystawia na rzecz stowarzyszenia faktury VAT, które są ujmowane w rejestrach sprzedaży. Wartość netto oraz należny podatek z tytułu świadczenia powyższych usług wykazuje w składanych deklaracjach VAT. W związku z poniesieniem ww. wydatków inwestycyjnych, Miasto otrzymywało od kontrahentów faktury VAT z wykazanymi na nich kwotami podatku naliczonego i nie odliczyło podatku naliczonego od wydatków na realizację powyższej inwestycji. Ponadto ponosi i będzie ponosiło w przyszłości wydatki związane z utrzymaniem budynku, takie jak, np. koszty utrzymania zieleni, czy koszty poważniejszych napraw i remontów. W związku z ponoszeniem wydatków bieżących Miasto otrzymuje/będzie otrzymywało od kontrahentów faktury VAT z wykazanymi na nich kwotami podatku naliczonego. Wydatki bieżące (związane z utrzymaniem budynku, takie jak np. koszty utrzymania zieleni, czy koszty poważniejszych napraw i remontów) były (są/będą) ponoszone zasadniczo po podpisaniu stosownych umów najmu.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right