Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 20.09.2013, sygn. ITPP1/443-540/13/IK, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, sygn. ITPP1/443-540/13/IK
Sposób opodatkowania i dokumentowania rozliczeń pomiędzy inwestorami.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 10 czerwca 2013 r. (data wpływu 12 czerwca 2013 r.), uzupełnionym w dniu 12 września 2013 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sposobu opodatkowania i dokumentowania rozliczeń pomiędzy inwestorami - jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 12 czerwca 2013 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sposobu opodatkowania i dokumentowania rozliczeń pomiędzy inwestorami.
W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.
Wnioskodawca razem z inną spółką wybudował pensjonat (nie jest właścicielem gruntu, na którym pobudowano pensjonat, ani właścicielem pensjonatu). Rezultat budowy - pensjonat - stanowi składnik przedsiębiorstwa obu inwestorów, w tym Wnioskodawcy. Wnioskodawca wskazuje, że obaj inwestorzy będą dalej zwani także współwłaścicielami (co należy odnosić do własności nakładów poczynionych przez wnioskodawcę w postaci pensjonatu). Obaj (tak rozumiani) współwłaściciele są przedsiębiorcami i podatnikami podatku od towarów i usług. Obaj współwłaściciele, jako przedsiębiorcy, prowadzą w wybudowanym pensjonacie działalność gospodarczą, polegającą na prowadzeniu i czerpaniu zysków z usług wspólnego pensjonatu (usług krótkoterminowego wynajmu pomieszczeń - apartamentów pensjonatu). W ramach tej działalności obaj inwestorzy podejmują w szczególności działania nakierowane na propagowanie (reklamowanie) działalności pensjonatu i pozyskiwanie klientów-gości pensjonatu. Jednocześnie obaj współwłaściciele aktywnie współdziałają w prowadzeniu pensjonatu i obaj sprawują zarząd nad pensjonatem, obaj administrują nim, każdy z nich dba o jego utrzymanie (w tym utrzymanie czystości, właściwego stanu technicznego wyposażenia), każdy z nich nabywa towary i usługi związane z utrzymaniem i funkcjonowaniem pensjonatu i każdy z nich ponosi koszty tegoż utrzymania (zasadą jest bowiem, by każdego ze współwłaścicieli obciążała połowa kosztów). Ponosząc wydatek i nabywając świadczenia (usługi) związane z utrzymaniem i eksploatacją pensjonatu każdy z inwestorów działa w imieniu własnym, ale także na rzecz drugiego współwłaściciela pensjonatu. Z tego tytułu każdy ze współwłaścicieli, w tym Wnioskodawca, obciąża drugiego połową kosztu nabycia świadczenia (usługi) na rzecz wspólnego przedsięwzięcia, stosując tzw. refakturę, uznając, że co do połowy wartości świadczenia ma tu miejsce tzw. pośrednictwo w świadczeniu usługi/dostawy.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right