Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 05.08.2013, sygn. ITPP2/443-447/13/EK, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, sygn. ITPP2/443-447/13/EK
Opodatkowanie aportu infrastruktury, zasady dokonania korekty podatku naliczonego.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012, poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 6 maja 2013 r. (data wpływu 13 maja 2013 r.), uzupełnionym w dniu 2 sierpnia 2013 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania aportu infrastruktury oraz zasad dokonania korekty podatku naliczonego - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 13 maja 2013 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 2 sierpnia 2013 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania aportu infrastruktury oraz zasad dokonania korekty podatku naliczonego.
W złożonym wniosku zostały przedstawione następujące zdarzenia przyszłe.
Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług i jako jednostka samorządu terytorialnego jest odpowiedzialny za realizację projektów inwestycyjnych, których przedmiotem jest budowa infrastruktury kanalizacyjnej i wodociągowej położonej na obszarze miasta. Większość projektów w tym zakresie jest realizowana za pośrednictwem spółki komunalnej Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji Sp. z o.o. (dalej: PWiK lub Spółka), której działalność obejmuje m.in. dostawę i sprzedaż wody, eksploatację, konserwację, remont urządzeń wodno-kanalizacyjnych, odbiór i oczyszczanie ścieków, wywóz nieczystości stałych i płynnych. Przy realizacji niektórych projektów Wnioskodawca występuje w charakterze inwestora. W szczególności w takich przypadkach - działając jako inwestor - przeprowadził inwestycje w zakresie budowy, przebudowy, rozbudowy sieci kanalizacji sanitarnej i wodociągowej. Dotychczas, po oddaniu do użytkowania, infrastruktura ta była czasowo nieodpłatnie użytkowana przez Spółkę. Początkowo przekazania te miały charakter bezumowny (tj. nie została wydana żadna uchwała Rady Miasta, ani nie doszło do zawarcia umowy dotyczącej użytkowania infrastruktury), a następnie dokonywane były na podstawie pisemnego porozumienia z dnia 17 października 2012 r. pomiędzy Wnioskodawcą a Spółką (dalej: Porozumienie), potwierdzającego przekazywanie Spółce infrastruktury w nieodpłatne użytkowanie. Nieodpłatne użytkowanie było czasowe, do momentu wniesienia aportem poszczególnych odcinków sieci. Sukcesywne wnoszenie odcinków kanalizacji sanitarnej oraz wodociągowej, po ich wykonaniu, do Spółki w drodze aportu było przyjętą przez Wnioskodawcę praktyką. W tym zakresie Wnioskodawca otrzymał interpretację indywidualną wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 10 października 2011 r., sygn. ITPP2/443-1018/11/MD potwierdzającą Jego stanowisko, zgodnie z którym czynność wniesienia aportem sieci wod-kan do miejskiej spółki komunalnej korzysta ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o podatku od towarów i usług. W 2013 r. Wnioskodawca i Spółka zamierzają dokonać zmiany Porozumienia, w wyniku której, po oddaniu do użytkowania, a przed wniesieniem aportu infrastruktura będzie przekazywana Spółce w odpłatną dzierżawę lub udostępniana na podstawie innej umowy o podobnym charakterze (np. umowa udostępnienia sieci do przesyłu wody/ścieków). Tym samym na stanie mienia Wnioskodawcy znajdować się będą odcinki sieci, które przed wniesieniem ich aportem do Spółki będą przedmiotem nieodpłatnego użytkowania przez Spółkę a następnie przedmiotem dzierżawy lub udostępnienia na podstawie innej umowy o podobnym charakterze. W szczególności w praktyce mogą zdarzyć się sytuacje, gdy (I) odcinki sieci zostały oddane do użytkowania w 2012 r. lub zostały nabyte w latach wcześniejszych (dla których nie upłynął jeszcze okres wieloletniej korekty w rozumieniu art. 91 ustawy) lub niewykluczone, że zdarzą się (II) inwestycje Wnioskodawcy, które dopiero zostały oddane do użytkowania w 2013 r. lub dopiero zostaną oddane do użytkowania w 2013 r., które początkowo były/będą przedmiotem nieodpłatnego użytkowania, a następnie przedmiotem dzierżawy lub udostępnienia na podstawie innej umowy o podobnym charakterze przez Spółkę. Wszystkie te środki trwałe, zgodnie z planami Wnioskodawcy, będą następnie przedmiotem aportu do Spółki. Ta część Infrastruktury kanalizacyjnej i wodociągowej (dalej: Infrastruktura) jest przedmiotem niniejszego wniosku. Inwestycje w Infrastrukturę były i są co do zasady finansowane przez Wnioskodawcę z jego własnych funduszy, ale zdarza się także ich dofinansowanie ze środków zewnętrznych (realizowane bezpośrednio przez Wnioskodawcę lub nabyte od zewnętrznego podmiotu). Poszczególne elementy Infrastruktury mają wartość początkową przekraczającą 15.000 zł i są traktowane dla celów księgowych jako oddzielne środki trwale.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right