Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 14.06.2013, sygn. ITPP2/443-242/13/AW, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, sygn. ITPP2/443-242/13/AW

Prawo do odliczenia podatku naliczonego i sposób realizacji tego prawa, brak obowiązku dokonania korekt faktur sprzedaży oraz braku obowiązku wystawienia not korygujących dane nabywcy.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 8 marca 2013 r. (data wpływu 14 marca 2013 r.), uzupełnionym w dniach 26 kwietnia oraz 27 maja 2013 r. (daty wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • prawa do odliczenia podatku naliczonego i sposobu realizacji tego prawa jest nieprawidłowe,
  • braku obowiązku dokonania korekt faktur sprzedaży oraz braku obowiązku wystawienia not korygujących dane nabywcy jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 marca 2012 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniach 26 i 27 kwietnia 2013 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego i sposobu realizacji tego prawa, braku obowiązku dokonania korekt faktur sprzedaży oraz braku obowiązku wystawienia not korygujących dane nabywcy.

W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniach, został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Gmina w latach 2008-2012 poniosła nakłady na budowę i rozbudowę sieci wodociągowej i kanalizacyjnej.

Gmina miała zawartą umowę z dnia 24 czerwca 2005 r. z osobą fizyczną w oparciu o uregulowania zawarte w art. 3 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej, który przewiduje możliwość umownego powierzenia wykonywania przez jednostkę samorządu terytorialnego zadań z zakresu gospodarki komunalnej osobom fizycznym, osobom prawnym oraz jednostkom organizacyjnym nieposiadającym osobowości prawnej. Powyższy przepis obecnie ma inne brzmienie (w wyniku kilku nowelizacji), ale w momencie zawierania umowy (w stanie obowiązującym po dniu 1 stycznia 2004 r.) również przewidywał zawarcie umowy na zasadach ogólnych z uwzględnieniem przepisów o finansach publicznych lub odpowiednio przepisów o zamówieniach publicznych i przepisów o działalności pożytku publicznego i wolontariacie. Umowa ta przewidywała bezpłatne użytkowanie (użyczenie) sieci wodociągowej wraz z przynależnymi do tej sieci hydroforniami oraz sieci kanalizacyjnej, nad którym to mieniem zleceniobiorca uzyskał władanie w stopniu pozwalającym na administrowanie i bieżącą eksploatację składników mienia komunalnego. Przedsiębiorca będący stroną umowy był więc posiadaczem zależnym rzeczy, który nimi władał dysponując określonym władztwem nad cudzą rzeczą (stosownie do treści art. 336 Kodeksu cywilnego). W myśl zapisów paragrafu 3 ust. 1 zawartej umowy, wynagrodzeniem dla zleceniobiorcy za czynności powierzone w umowie były należności przez niego pobierane od odbiorców wody lub dostawców ścieków. Zleceniobiorca miał też określone umową obowiązki, sprecyzowane w paragrafach 4, 5, 6 ust. 4 i paragrafie 7 przedmiotowej umowy. Do obowiązków zleceniobiorcy polegających na administrowaniu mieniem komunalnym obejmującym gminną sieć wodociągową kanalizacyjną, zapewnieniu ciągłości i powszechności świadczonych usług na rzecz społeczności lokalnej, należała również naprawa i wymiana zużytych części i elementów przy usuwaniu awarii, w tym w szczególności: pomp, silników, zasuw, agregatów sprężarkowych, hyrofornii. Gmina czerpała w tym zakresie pożytki w ramach zawartej umowy, nie ponosząc kosztów remontów przedmiotowego mienia oraz otrzymywała wpływy z tytułu podatków. W dniu 21 października 2009 r. ww. podmiot złożył pismo z prośbą o rozwiązanie umowy z dniem 31 grudnia 2009 r. Gmina, zgodnie z przepisami o zamówieniach publicznych, starała się pozyskać nowego przedsiębiorcę, któremu mogłaby powierzyć wykonywanie zadań z zakresu gospodarki wodno-ściekowej. Dnia 22 grudnia 2009 r. rozstrzygnięto przetarg ofertowy i wybrano na nowego operatora, który za wykonywanie przedmiotowej umowy miał płacić czynsz dzierżawny w wysokości 12.000 zł miesięcznie, jednakże 18 stycznia 2010 r. wycofał się i odstąpił od podpisania umowy z powodu zbyt wysokich obciążeń z tytułu podatków od nieruchomości. Osoba fizyczna po negocjacjach zgodziła się kontynuować umowę do 31 grudnia 2010 r. Wójt Gminy dnia 12 listopada 2010 r. ponownie ogłosił przetarg nieograniczony na dzierżawę odpłatną połączoną z administrowaniem sieci wodociągowej i kanalizacyjnej wraz z infrastrukturą towarzyszącą stanowiącą własność Gminy w celu zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków. Do przetargu nikt nie przystąpił. Po kolejnych negocjacjach osoba fizyczna ponownie zgodziła się kontynuować umowę, jednakże 1 sierpnia 2011 r. ostatecznie podjęła decyzję o definitywnym rozwiązaniu umowy po wyczerpaniu 6-miesięcznego okresu wypowiedzenia. W przetargu rozstrzygniętym 23 lutego 2012 r. wybrano spółkę z o.o.. Umowę podpisano 15 marca 2012 r. na czas określony od 1 kwietnia 2012 r. do 31 marca 2015 r.. Spółka uzyskała prawo pobierania opłat za usługi dostarczania wody oraz odbierania ścieków od 1 kwietnia 2012 r. Podpisana umowa cywilnoprawna dotyczy wszystkich sieci wodociągowych i kanalizacyjnych znajdujących się na terenie Gminy, w tym również sieci rozbudowywanych.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00