Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 12.02.2013, sygn. ITPB3/423-695/12/PS, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, sygn. ITPB3/423-695/12/PS

Czy otrzymane od Spółdzielni środki z tytułu niewykorzystanego funduszu remontowego, które Wspólnota przekazała na przyszłe remonty i utrzymanie zasobów mieszkaniowych podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wspólnoty przedstawione we wniosku z dnia 14 listopada 2012 r. (data wpływu 19 listopada 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 listopada 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Z zasobów Spółdzielni Mieszkaniowej z mocy ustawy art. 26 ust. 1 o spółdzielniach mieszkaniowych wyodrębniła się wspólnota mieszkaniowa. Do dnia wyodrębnienia nieruchomość zarządzana była w rygorach ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych. Od dnia wyodrębnienia nieruchomość zarządzana jest według przepisów ustawy o własności lokali. Wspólnota Mieszkaniowa podpisała ze Spółdzielnią umowę o zarząd powierzony. W czasie, kiedy nieruchomość należała do zasobów mieszkaniowych Spółdzielni zgodnie z art. 6. ust. 3 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych użytkownicy wszystkich lokali w przedmiotowej nieruchomości (zgodnie z zapisami statutu Spółdzielni oraz obowiązującymi regulaminami) gromadzili środki na funduszu remontowym, który dla tej konkretnej nieruchomości był ewidencjonowany zgodnie z art. 4 ust. 4 pkt 2 ww. ustawy. Z wpłat na ten fundusz remontowy miały być wykonane na danej nieruchomości remonty, ale nie spożytkowano na remonty przedmiotowej nieruchomości całej zgromadzonej kwoty. Sprawą nierozerwalnie związaną z zasadami współżycia społecznego jest to, aby po wyodrębnieniu nieruchomości z zasobów Spółdzielni Mieszkaniowej właściciele tej wyodrębnionej nieruchomości "odzyskali" środki finansowe - pochodzące z ich własnych wpłat - niewykorzystane na remonty przedmiotowej nieruchomości. Niewykorzystane środki z tego funduszu remontowego Spółdzielnia przekazała przelewem na wyodrębniony rachunek bankowy Wspólnoty Mieszkaniowej, z przeznaczeniem na fundusz remontowy. Ww. kwota przed przekazaniem została pomniejszona o należny (od Spółdzielni) podatek dochodowy od osób prawnych. Niewykorzystane środki z "nadwyżki" funduszu remontowego otrzymane od Spółdzielni, jak również środki pochodzące z bieżących wpłat współwłaścicieli nieruchomości (art. 14. pkt 1 ustawy o własności lokali) Wspólnota przeznaczy na przyszłe remonty i utrzymanie zasobów mieszkaniowych. Tym samym cel wydatkowania zgromadzonych na funduszu remontowym środków (należącym już do wspólnoty mieszkaniowej) nie ulega zmianie i nadal przedmiotowe środki będą wydatkowane (zgodnie z podjętą przez wspólnotę uchwałą) na remonty i utrzymanie nieruchomości w należytym stanie technicznym, czyli na gospodarkę zasobami mieszkaniowymi.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00