Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 27.09.2012, sygn. IPPB3/423-438/12-2/MS, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, sygn. IPPB3/423-438/12-2/MS
Czy zgodnie zobowiązującymi przepisami podatku dochodowego od osób prawnych niedobory w towarach handlowych, uznane przez Komisję inwentaryzacyjną za niezawinione, gdyż powstały w wyniku zdarzenia losowego jakim była kradzież/zniszczenie lub zagubienie można w całości zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów?
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 21.06.2012r. (data wpływu 28.06.2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kosztów uzyskania przychodów jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 28.06.2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kosztów uzyskania przychodów.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.
Podatnik-Spółka z o.o. prowadzi działalność handlową (jako pośrednik lub importer bezpośredni) w segmencie drobnych artykułów szkolno-biurowych, gdzie odbiorcami towarów są duże sieci handlowe. Towary będące przedmiotem zamówienia są często zwracane Spółce po zakończeniu sezonu czy akcji promocyjnej. Spółka na podstawie zawartych umów handlowych ma obowiązek towar przyjąć i wystawić fakturę korygującą. Zwracany towar wysyłany jest albo do magazynu Spółki (jest to tzw. Magazyn zewnętrzny - czyli Spółka ma podpisaną umowę na obsługę magazynową) lub bezpośrednio do importera lub producenta z pominięciem magazynów Spółki. Dodatkowo towar wysyłany jest za pośrednictwem firmy spedycyjnej, co dodatkowo zwiększa możliwość pomyłek i ryzyko niewykrycia sprawcy ewentualnej kradzieży/zniszczenia czy zagubienia. Różnice pomiędzy wysyłką zwrotów a ich odbiorem przez producenta/importera są zgłaszane ze znacznym opróżnieniem, przez co trudno jest ustalić w jakim momencie i w którym miejscu zaistniały braki towarowe. Rozmiary straty są ustalane podczas spisu przeprowadzanego na koniec każdego roku obrotowego. Komisja inwentaryzacyjna uznaje niedobór za niezawiniony, gdyż braki nie są efektem nieprawidłowego działania czy zaniechania działania lub zaniedbania ze strony pracowników Spółki. Spółka dobierając partnera do obsługi magazynowo-spedycyjnej dokłada wszelkich starań, aby na tym etapie wyeliminować ryzyko kradzieży/zniszczenia - aktualnie ma podpisaną umowę z wiodącym w Polsce spedytorem, którego magazyny są stale monitorowane a pracownicy dodatkowo są poddawani wewnętrznej kontroli. Na tym więc etapie Spółka dochowuje należytej staranności. Spółka nie ma natomiast wpływu na zachowanie swoich odbiorców (sieci handlowe). Ich dobór podyktowany jest realiami gospodarczymi (to sieci dyktują warunki współpracy) i tzw. efektem skali ( sieci zapewniają znaczne obroty i przychody ale i zwiększa się tym samym ryzyko strat towarowych). Podobna sytuacja dotyczy również niektórych dostawców artykułów, będących w asortymencie handlowym Spółki. Zamówienia konkretnych towarów są często dyktowane przez odbiorców (sieci) co skazuje Spółkę na pracę ze ściśle określonymi dostawcami lub też wybór dostawców jest podyktowany innymi warunkami (płatności, możliwości zwrotów, zapewnienia stałego dostępu do wybranych towarów etc.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right