Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 18.06.2012, sygn. IPPP3/443-352/12-2/SM, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, sygn. IPPP3/443-352/12-2/SM

stawka podatku na wyroby medyczne

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 26.03.2012 r. (data wpływu 28.03.2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla sprzedawanych:

  • elementów dodatkowych niebędących samodzielnymi wyrobami medycznymi, stanowiących integralne wyposażenie niezbędne do prawidłowego działania urządzenia zakwalifikowanego jako wyrób medyczny - jest prawidłowe,
  • elementów zużywalnych do urządzeń będących wyrobami medycznymi jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28.03.2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla sprzedawanych elementów dodatkowych niebędących samodzielnymi wyrobami medycznymi, stanowiących integralne wyposażenie niezbędne do prawidłowego działania urządzenia zakwalifikowanego jako wyrób medyczny oraz elementów zużywalnych do urządzeń będących wyrobami medycznymi.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest podmiotem, który prowadzi między innymi działalność gospodarczą w zakresie szeroko pojętej diagnostyki laboratoryjnej. Jako wytwórca zajmuje się produkcją odczynników dla laboratoriów medycznych, badawczych itp. Zajmuje się również dystrybucją odczynników innych producentów oraz dystrybucją aparatury diagnostycznej (laboratoryjnej), a w szczególności różnego rodzaju analizatorów wykorzystywanych w laboratoriach. W swojej handlowej ofercie posiada między innymi analizatory biochemiczne, hematologiczne, systemy do pobierania krwi, sprzęt i aparaturę medyczną do elektroforezy, odczynniki, aparaturę do koagulacji itd. Rozszerzył działalność na rynek weterynaryjny. Wnioskodawca podaje, że większość urządzeń oferowanych przez niego do sprzedaży (głównie analizatorów) oraz odczynników laboratoryjnych została przez samego producenta zakwalifikowana jako wyrób medyczny lub wyroby do diagnostyki in vitro w rozumieniu ustawy z dnia 20 maja 2010 roku o wyrobach medycznych (Dz. U. nr 107, poz. 679 ze zmianami). Każdy wyrób medyczny oraz wyrób do diagnostyki in vitro wpisywany jest do rejestru wyrobów medycznych oraz wystawiana jest na niego deklaracja zgodności CE. Jednakże wskutek zmiany ustawy o wyrobach medycznych uległa zmianie definicja legalna wyrobu medycznego oraz zmienił się zakres kwalifikacji wyposażenia wyrobu medycznego do diagnostyki in vitro. Do tej pory wyposażenie dodatkowe (komputer, monitor, drukarka, inne urządzenia peryferyjne, materiały zużywalne oraz materiały eksploatacyjne itp.) do analizatorów, które są wyrobem medycznym w rozumieniu ustawy o wyrobach medycznych traktowane były jako jedna całość i opodatkowane były obniżoną stawką podatku VAT. Jednakże po zmianie ustawy o wyrobach medycznych Biuro Rejestru Wyrobów Medycznych (które jest odpowiedzialne za proces rejestracji wyrobów medycznych) stało na stanowisku, że podstawą do zakwalifikowania przedmiotu do grupy wyrobów medycznych, bądź wyrobów do diagnostyki in vitro, jest przeznaczenie wyrobu przez wytwórcę do tego celu i wystawienie deklaracji zgodności na wskazany asortyment (komputer, drukarkę itp.), a nie cel czy sposób użytkowania. Takie stanowisko w sprawie doprowadziło do tego, że producent analizatora nie jest w stanie zarejestrować analizatora wraz z komputerem obsługującym wyłącznie analizator, bowiem nie jest on producentem owego komputera. Dlatego też nie jest w stanie przeprowadzić procedury zgodności. Jednakże do prawidłowego funkcjonowania urządzenia wymagany jest komputer, bez niego urządzenie nie jest w stanie w sposób prawidłowy funkcjonować. Podobnie sytuacja ma się z materiałami zużywalnymi oraz eksploatacyjnymi do analizatorów, chociażby żarówek czy wężyków. Nie są to części wymienione w deklaracji zgodności oferowanych przez producenta urządzeń, ponieważ nie jest on w stanie przeprowadzić procedury zgodności. W związku z powyższym na tle tak ustalonego stanu faktycznego pojawiły się uzasadnione wątpliwości, z jaką stawką VAT należy sprzedawać elementy dodatkowe nie będące samodzielnymi wyrobami medycznymi, ale stanowiące integralne wyposażenie niezbędne do prawidłowego działania urządzenia zakwalifikowanego jako wyrób medyczny przy założeniu, że całość sprzedawana jest jako jeden kompleks urządzeń funkcjonujących jako jedna całość oraz jaką stawką należy opodatkować inne elementy zużywalne do urządzeń będących wyrobami medycznymi, a jednak są niezbędne do procesu oceny stanu zdrowia pacjenta i mogą być również wykorzystywane do urządzeń będących wyrobami medycznymi np. do analizatorów.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00