Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 21.02.2012, sygn. IPPB3/423-976/11-2/MS, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, sygn. IPPB3/423-976/11-2/MS
Czy Spółka może zaliczyć uiszczoną przez nią - tytułem zawarcia umowy leasingu - opłatę wstępną do kosztów uzyskania przychodów jednorazowo w dacie poniesienia opłaty wstępnej? Czy Spółka może zapłaconą opłatę wstępną zaliczyć do podatkowych kosztów uzyskania przychodów na dzień, na który ujęto koszt w księgach rachunkowych (zaksięgowano) na podstawie otrzymanej faktury, tj. w miesiącu dokonania płatności opłaty wstępnej?
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 14.11.2011 r. (data wpływu 21.11.2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:
- ujęcia w kosztach uzyskania przychodów wstępnej opłaty leasingowej w dacie poniesienia jest prawidłowe,
- momentu ujęcia w kosztach uzyskania przychodów wstępnej opłaty leasingowej jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 21.11.2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ujęcia w kosztach uzyskania przychodów wstępnej opłaty leasingowej.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.
Spółka S.A. (zwana dalej: Spółką) jest przedsiębiorstwem, którego podstawowym przedmiotem działalności jest sprzedaż i dystrybucja energii elektrycznej, sprzedaż oleju napędowego oraz świadczenie usług elektroenergetycznych. W celu prawidłowego wykonywania działalności gospodarczej przez Spółkę, Spółka zawiera umowy leasingu, których przedmiotem są m.in.: samochody osobowe, samochody ciężarowe, przyczepy. Kosztów umów leasingu zawieranych przez Spółkę nie można bezpośrednio przypisać do konkretnych przychodów uzyskiwanych przez Spółkę, są to zatem koszty inne niż bezpośrednio związane z przychodami. Umowy leasingu są zawierane na czas oznaczony, stanowiący co najmniej 40% normatywnego okresu amortyzacji i suma ustalonych w nich opłat, pomniejszona o należny podatek od towarów i usług, odpowiada co najmniej wartości początkowej środków trwałych. Z treści zawartych umów leasingu wynika, że spełniają one warunki wskazane w art. 17b updop, zatem dla celów podatkowych stanowią one tzw. leasing operacyjny. Dla celów podatkowych, odpisów amortyzacyjnych dokonuje finansujący, co znajduje odzwierciedlenie w zapisach umów leasingowych. Na mocy postanowień umów leasingowych, Spółka jest zobowiązana do wpłaty na rzecz finansującego opłaty wstępnej. Zgodnie z zapisami umów leasingu, umowa leasingowa dochodzi do skutku z chwilą łącznego spełnienia kilku warunków: podpisania umowy leasingu przez Finansującego i Spółkę, wniesienia przez Spółkę opłaty wstępnej oraz zakupu przedmiotu leasingu od Dostawcy przez Finansującego. W harmonogramie płatności, będącym integralną częścią umowy leasingu operacyjnego jest wskazana kwota opłaty wstępnej. Wpłacenie przez Spółkę opłaty wstępnej jest jednym z warunków sine qua non zawarcia umowy leasingu operacyjnego. Niewniesienie tej opłaty przez Spółkę powoduje, że umowa leasingu nie zostaje zawarta. Ponadto, zgodnie z harmonogramem płatności, opłata wstępna jest płatna jednorazowo w terminie wskazanym w umowie. W harmonogramie płatności wyróżnione są: opłata wstępna oraz raty leasingowe. W żadnym z zapisów umowy nie ma informacji, aby opłata wstępna była powiązana z ratami leasingowymi, płatnymi miesięcznie. Co do zasady, z treści umów leasingowych wynika, że umowny termin płatności opłaty wstępnej przypadać będzie nie wcześniej niż 14 dni od daty zawarcia umowy leasingu. Po podpisaniu umowy, Spółka dokonuje płatności opłaty wstępnej i następnie otrzymuje fakturę VAT potwierdzającą uiszczenie opłaty wstępnej.