Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 28.02.2012, sygn. IPPB4/415-49/12-2/JK2, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, sygn. IPPB4/415-49/12-2/JK2

stanowisko Wnioskodawcy dotyczące możliwości zastosowania 50% kosztów uzyskania przychodu z tytułu wynagrodzeń, jako uczestnika tworzenia utworu audiowizualnego można uznać za prawidłowe, ale tylko i wyłącznie wtedy, gdy praca wykonywana, jest pracą twórczą tzn. niepowtarzalną, ma indywidualny charakter oraz spełnia przesłanki utworu określone w ww. ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 13.01.2012 r. (data wpływu 20.01.2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zastosowania 50 % kosztów uzyskania przychodów jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20.01.2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zastosowania 50 % kosztów uzyskania przychodów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest zatrudniony w Telewizji (T.) na podstawie umowy o pracę od 1985 r. Do 31 grudnia 1999 r. Wnioskodawca pełnił funkcję kierownika produkcji, a od 1 stycznia 2000 r., w którym wprowadzono, tzw. system producencki pełni funkcję wewnętrznego producenta telewizyjnego w odpowiedniej agencji producenckiej stanowiącej integralną część T..

Zgodnie przepisami wewnętrznymi tej firmy (Uchwałą Zarządu) z definicji uznaje się, iż Producentem wewnętrznym - jest pracownik zatrudniony w agencji produkcji audycji telewizyjnych na stanowisku pracy producent, któremu powierza się wytworzenie dla anten lub kontrahentów zewnętrznych, audycji telewizyjnej zgodnie z zatwierdzonym scenariuszem i w ramach środków określonych w kosztorysie tej audycji. Zgodnie z przepisami określonymi w ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych z dnia 4 lutego 1994 r. audycja telewizyjna w pełni wyczerpuje wszelkie znamiona utworu chronionego prawem autorskim. Audycja TV klasyfikowana jest jako utwór audiowizualny, o którym mowa w art. 1 ust. 2 pkt 9) ww. ustawy. Za każdym razem cechuje się indywidualnym wkładem twórczym i niepowtarzalnym charakterem. Jednocześnie też obszar działalności nadawcy TV prowadzonej przez T. zawiera się w pełni w domenie sztuki i kultury masowej. Powszechnie uznana specyfikacja branżowa zawodu producenta TV potwierdza, iż jest on kluczowym współtwórcą utworu, od którego przede wszystkim zależy kształt utworu kształtowany od samej koncepcji, a na postaci finalnej dzieła skończywszy. Zgodnie z przepisami wewnętrznymi oraz standardami zawodowymi w gestii obowiązków wewnętrznego producenta TV leży osobista odpowiedzialność za każdy aspekt audycji, w tym przede wszystkim za warstwę kreatywną oraz finansową i organizacyjną. Odpowiada on za opracowanie koncepcji audycji oferowanej odpowiednim redakcjom, dobór właściwych twórców dających rękojmię osiągnięcia zamierzonego rezultatu finalnego - w tym m.in. reżysera, scenarzysty, realizatora obrazu, dźwięku oraz światła, autora scenografii, oprawy muzycznej, grafika komputerowego, montażysty, kierownika produkcji. W jego gestii leży dobór nabywanych praw, pozyskanie scenografii, kostiumów, rekwizytów oraz innych elementów inscenizacyjnych, wybór odpowiednich obiektów zdjęciowych, czy wreszcie pozyskanie aktorów bądź osób występujących w audycji. Pełniąc funkcję producenta wewnętrznego bezpośredni udział Wnioskodawcy w procesie twórczym i kreatywnym audycji jest tym samym niezwykle szeroki i przekłada się bezpośrednio na efekt finalny realizowanego dzieła. Istotnym w tym przypadku jest fakt, iż na podstawie ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych - art. 12 ust. 1, podobnie jak pozostałe zawody twórcze zatrudnione w T. S.A. (w tym objęte prawem stosowania 50 % kosztu uzyskania przychodu), Wnioskodawca każdorazowo przenosi na pracodawcę prawa do utworów wytworzonych w ramach stosunku służbowego.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00