Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 05.10.2012, sygn. IBPP2/443-665/12/ICz, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, sygn. IBPP2/443-665/12/ICz

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktury VAT dokumentującej nabycie mieszkania oraz z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z remontem przedmiotowego mieszkania oraz w związku z ponoszonymi kosztami eksploatacyjnymi tego mieszkania.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 749) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 30 czerwca 2012r. (data wpływu 5 lipca 2012r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktury VAT dokumentującej nabycie mieszkania oraz z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z remontem przedmiotowego mieszkania oraz w związku z ponoszonymi kosztami eksploatacyjnymi tego mieszkania jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 lipca 2012r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktury VAT dokumentującej nabycie mieszkania oraz z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z remontem przedmiotowego mieszkania oraz w związku z ponoszonymi kosztami eksploatacyjnymi tego mieszkania.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny/zdarzenie przyszłe:

Działalność gospodarcza spółki cywilnej "E." z siedzibą w N., obejmuje handel detaliczny materiałami budowlanymi głównie do wykończenia wnętrz oraz usługi budowlane-wykończeniowe polegające na montażu u klienta sprzedawanych materiałów. Spółka jest czynnym podatnikiem VAT, dokonuje w tym zakresie tylko sprzedaży opodatkowanej. Sprzedaż odbywa się w salonie firmowym, który jest zlokalizowany daleko od miejsca zamieszkania i centrum życia (B.) każdego ze wspólników spółki. Wspólnicy umówili się tak, iż jeden z nich prowadzi interesy spółki poprzez obecność swoją w miejscu wykonywania tj. w N., w związku z tym w trakcie tygodnia przebywania w innej miejscowości, niż miejsce swojego stałego zamieszkania, tj. w N., natomiast w dni wolne (weekend, święta) wraca do swojego miejsca zamieszkania, aby spędzić czas z rodziną. Codzienny dojazd do pracy i powrót z miejsca wykonywania działalności do miejsca zamieszkania nie jest możliwy ze względu na odległość (ponad 160 km, czas przejazdu od 3 do 4 godzin w jedną stronę). W związku z tym faktem spółka wynajmowała mieszkanie i ponosiła koszty wynajmu (odstępne, czynsz, media), lecz ze względu na wysokość kosztów tego wynajmu wspólnicy zaplanowali zakup mieszkania na własność, zakupione mieszkanie będzie stanowiło środek trwały spółki prowadzonej przez wspólników. Wspólnicy spółki posiadają po 50% udziałów i na dzień zdarzenia będą małżeństwem, na zasadzie współwłasności małżeńskiej. Zakup lokalu zostanie dokonany w ramach pierwszego zasiedlenia i w związku z tym cena zakupu będzie obejmowała podatek VAT, a sprzedający wystawi fakturę dokumentującą zakup ww. lokalu na potrzeby spółki cywilnej w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą jako podatnika podatku VAT. W akcie notarialnym, zgodnie z przepisami prawa cywilnego, a także przepisów prawa rodzinnego, jako kupujący będą wymienieni tylko wspólnicy jako osoby fizyczne, małżeństwo nabywające nieruchomość na współwłasność. Sprzedający wystawi fakturę VAT z danymi spółki cywilnej (nazwa spółki, imiona i nazwiska wspólników, adres i NIP spółki), gdyż wspólnicy nabywają nieruchomość w związku z prowadzoną w formie spółki cywilnej działalnością gospodarczą. Mieszkanie zostanie przekazane przez sprzedającego w stanie tzw. deweloperskim, po czym spółka dokona stosownych prac wykończeniowych tj. uzupełnienie stolarki wewnętrznej, malowanie, ułożenie podłóg, wykończenie łazienki ułożenie glazury, wyposażenie w wannę, ubikację, umywalkę, zabudowa kuchni, koszty tych prac będą częściowo obejmowały podatek VAT i będą udokumentowane fakturami VAT wystawianymi na spółkę. Po oddaniu do użycia spółka będzie ponosiła koszty związane z bieżącym używaniem mieszkania tj. koszt zużycia energii elektrycznej, energii cieplnej lub gazu, wody, kanalizacji, koszty wywozu śmieci, a także inne kaszty utrzymania mieszkania proporcjonalnie przypadające na to mieszkanie np. koszt sprzątania klatki, odśnieżania, ewentualny koszt zarządu nieruchomością (opłaty do wspólnoty jeżeli wspólnota mieszkaniowa powierzyłaby rozliczenia zewnętrznej firmie), w późniejszym czasie dojdą koszty związane z utrzymaniem substancji mieszkaniowej w nie pogorszonym stanie tj. koszty przyszłych remontów, które to koszty mogą obejmować podatek VAT i być potwierdzone fakturami VAT.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00