Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 25.07.2012, sygn. IBPBI/2/423-449/12/AP, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, sygn. IBPBI/2/423-449/12/AP
Czy koszt uzyskania przychodu, o którym mowa w pytaniu nr 1 jest uwzględniany w rachunku podatkowym w dacie poniesienia?
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 11 kwietnia 2011 r. (wpływ do tut. BKIP 26 kwietnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wartości kwoty przychodu z tytułu nieodpłatnego świadczenia jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 26 kwietnia 2011 r. wpłynął do tut. BKIP ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wartości kwoty przychodu z tytułu nieodpłatnego świadczenia.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:
Spółka, w ramach wykonywanej działalności gospodarczej, świadczy usługi polegające na zaopatrzeniu w wodę mieszkańców gminy oraz inne związane z wodociągami jak również usuwaniu i oczyszczaniu ścieków komunalnych. Na potrzeby takiej działalności, w celu jej realizacji zgodnie z przepisami prawa a także dla uniknięcia konieczności dokonywania zapłat podwyższonych o 500% opłat za wprowadzanie ścieków do wód lub ziemi, Spółka realizuje projekt inwestycyjny Zapewnienie prawidłowej gospodarki wodno-ściekowej miasta .. Na potrzeby realizacji takiej inwestycji, Spółka pozyskała dofinansowanie ze środków Funduszu Spójności ale również zmuszona była do zaciągnięcia kredytu inwestycyjnego. Dla uzyskania kredytu niezbędnym było pozyskanie poręczenia do kwoty 110.000.000 zł udzielonego Spółce przez jej jedynego udziałowca - Gminę. Bez takiego poręczenia Spółka nie uzyskałaby zewnętrznego finansowania co w efekcie spowodowałoby brak możliwości realizacji inwestycji ze wszystkimi tego późniejszymi konsekwencjami (vide powyżej). Według uchwały Rady Miejskiej Gminy w ramach udzielonego poręczenia Gmina poręcza spłatę przez Spółkę kredytu do kwoty 110.000.000 zł jednak nie więcej niż 16.000.000 zł w jednym roku budżetowym. W związku z otrzymanym poręczeniem Spółka wystąpiła do organu podatkowego z wnioskiem o interpretację dotyczącą przychodu podatkowego z tytułu nieodpłatnego świadczenia. W interpretacji z dnia 27 marca 2012 r. znak: IBPBI/2/423-1514/11/PC, stwierdzone zostało, że wraz z uzyskanym poręczeniem Spółka uzyskała przychód z tytułu otrzymania nieodpłatnego świadczenia, istotą którego jest gotowość Gminy do potencjalnej spłaty zobowiązań Spółki, przy czym przychód - zdaniem organu podatkowego - powstaje już w dacie udzielenia takiego poręczenia (Spółka wezwała organ podatkowy do zmiany interpretacji co do momentu zmiany wykładni nie ma znaczenia przy rozpatrywaniu niniejszego wniosku).