Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 10.01.2012, sygn. ITPP2/443-1522/11/AF, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, sygn. ITPP2/443-1522/11/AF

Czy Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z zakupem usług we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 10 października 2011 r. (data wpływu 28 października 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z zakupami dokonanymi na rzecz podmiotu nabywającego zorganizowaną część przedsiębiorstwa - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 października 2011 r. złożono wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z zakupami dokonanymi na rzecz podmiotu nabywającego zorganizowaną część przedsiębiorstwa.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka prowadzi działalność w zakresie wykonywania usług medycznych. Była właścicielem dwóch NZOZ-ów w miejscowości A. i w miejscowości B. Oba NZOZ-y miały podpisane umowy z NFZ-tem i wykonywały takie same usługi medyczne w zakresie kardiologii inwazyjnej. W styczniu 2011 r. NZOZ w miejscowości B., jako zorganizowana część przedsiębiorstwa, został sprzedany Kupującemu (Spółce z. o.o.). Spółka zadała pytanie z zakresu opodatkowania sprzedaży oddziału podatkiem od towarów i usług, na które udzielono odpowiedzi (interpretacja nr ITPP1/443-1253/10/DM). W dniu 12 stycznia 2011 r. podpisano dokument potwierdzający dokonanie sprzedaży, jednak faktyczne przejęcie oddziału przez Kupującego nastąpiło później. Ponadto operacja powiadomienia wszystkich kontrahentów o zmianie właściciela oddziału była czasochłonna, co spowodowało, że kontrahenci do czasu jej uzyskania wystawiali faktury na poprzedniego właściciela, tj. Spółkę. W związku z tym strony podpisały porozumienie określające sposób funkcjonowania oddziału w okresie od dnia sprzedaży do faktycznego przejęcia przez Kupującego oraz sposób postępowania dotyczący faktur wystawianych po dacie sprzedaży na Spółkę. W § 2 ww. porozumienia strony uzgodniły, że w okresie od dnia zawarcia umowy sprzedaży zorganizowanej części przedsiębiorstwa do dnia jej przejęcia przez Kupującego, tj. do dnia 3 lutego 2011 r., Spółka prowadziła na zlecenie Kupującego obsługę operacyjną przedsiębiorstwa w zakresie pozwalającym na zachowanie ciągłości świadczenia usług medycznych. Do czasu zawiadomienia wszystkich dostawców towarów i usług o przejściu własności NZOZ w B. Spółka dokonywała w imieniu własnym, lecz na rzecz Kupującego zakupu towarów i usług na potrzeby działalności NZOZ w B. Z tytułu wykonania usługi Kupujący zapłacił Spółce wynagrodzenie, na podstawie faktury VAT wystawionej po wykonaniu usługi. Termin płatności wynosił 7 dni od dnia otrzymania faktury przez Kupującego. Wykaz faktur dokumentujących zakupy dokonywane w imieniu własnym na rzecz Kupującego, wystawione na Spółkę i opłacone przez nią, stanowił załącznik nr 1 do porozumienia. W kolejnym paragrafie ww. porozumienia strony ustaliły, że Spółka wystawi na rzecz Kupującego fakturę (refakturę) na wartość wynikającą z faktur wymienionych w załączniku 1 (stosując o ile jest to prawnie dopuszczalne tą samą stawkę podatku od towarów i usług), które to faktury będą stanowić załącznik do refaktury wystawionej przez Spółkę. W załączniku znalazły się w przeważającej części faktury wystawione w styczniu, ale również wystawione w lutym i w marcu. Spółka uznała, że będzie mogła odliczyć podatek naliczony zawarty w fakturach zakupu dopiero po wstawieniu refaktury i obciążeniu Kupującego poniesionymi kosztami. Spółka wystawiła refakturę w miesiącu maju. Nie było możliwe odliczenie w maju podatku z faktur wystawionych w styczniu i lutym. Spółka nie dokonała korekty za żaden z miesięcy pozwalających odliczyć podatek z faktur styczniowych i lutowych.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00