Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 27.10.2011, sygn. IPPB3/423-646/11-2/MC, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, sygn. IPPB3/423-646/11-2/MC

1)Czy wymianę pokrycia dachowego w dzierżawionym budynku - koszt poniesiony zgodnie z zawartą umową (czynsz obniżony w zdekapitalizowanym majątku trwałym Wydzierżawiającego) możemy zakwalifikować jako koszt stanowiący koszt uzyskania przychodu w świetle przepisów podatkowych? 2)Czy koszt ten można zaliczyć w koszty podatkowe jednorazowo czy też należy rozliczać w czasie?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 19.07.2011 r. (data wpływu 01.08.2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kosztów uzyskania przychodów jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 01.08.2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kosztów uzyskania przychodów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Na podstawie umowy dzierżawy z dnia 02-01-2011 roku Spółka dzierżawi nieruchomość zabudowaną. Zgodnie z § 3 umowa dzierżawy zawarta jest na okres 10 lat. Dzierżawione budynki i budowle mają stan techniczny bardzo zły co jest zapisane w § 2 ww. umowy dzierżawy. W związku z powyższym strony ustaliły, że: -czynsz dzierżawny będzie płatny wydzierżawiającemu miesięcznie w kwocie 5.000 PLN netto plus obowiązujący podatek VAT na podstawie wystawionej FV, -dzierżawca przez cały okres obowiązywania umowy, poza wyżej określonym czynszem pokrywał będzie wszelkie koszty związane z bieżącym funkcjonowaniem przedmiotu umowy tj. nieczystości, monitoringu, dostaw energii - dzierżawca przez cały okres obowiązywania umowy, poza wyżej określonym czynszem pokrywał będzie wszelkie koszty związane z naprawami wynikającymi ze zwykłego używania Przedmiotu Dzierżawy, - dzierżawca w związku z obniżonym czynszem dzierżawnym zobowiązuje się ze środków własnych ponosić nakłady na przedmiot dzierżawy w kwocie odpowiadającej co najmniej 10.000 pln. miesięcznie przez okres trwania dzierżawy na poprawę stanu technicznego zdekapitalizowanego majątku trwałego (przedmiotu dzierżawy). Nakłady będą ponoszone i rozliczne w okresach półrocznych. W wyniku podpisanych zobowiązań Wnioskodawca poniósł w maju b.r. koszt remontu pokrycia dachowego na kwotę netto 29.896,82 PLN.Zdaniem Spółki o kwalifikacji wydatków do inwestycji lub remontu, będzie decydować zakres rzeczowy wykonanych robót. Do celów podatkowych inaczej będą traktowane wydatki kwalifikowane jako remontowe, a inaczej wydatki związane z ulepszeniem środków trwałych. Jeśli zakres prac wykonanych w budynku ma na celu jedynie jego remont to wydatki takie zalicza się bezpośrednio w ciężar kosztów uzyskania przychodów. Natomiast, jeśli wykonane prace mają charakter inwestycyjny, wtedy rozliczane są na innych zasadach - zwiększają koszty poprzez odpisy amortyzacyjne. Przed zakwalifikowaniem określonych wydatków do remontu lub inwestycji wskazane jest każdorazowo w stosunku do konkretnego środka trwałego, szczegółowe przeanalizowanie zakresu rzeczowego wykonywanych robót, w tym porównanie ich do stanu istniejącego w dniu przyjęcia go do używania. Gdy pojawią się wątpliwości co do prawidłowej kwalifikacji poniesionych wydatków, podatnik powinien kierować się opinią biegłego do spraw budowlanych, który wypowie się co do charakteru poniesionych nakładów. Remont W ustawach podatkowych nie ma definicji remontu. W odniesieniu do obiektów budowlanych definicję remontu określa art. 3 pkt 8 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. 72010 r. nr 243, poz. 1623 ze zm.). W myśl tego przepisu, remont oznacza wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego a niestanowiących bieżącej konserwacji Nie można przy tym uznać że każda wymiana zużytych elementów środka trwałego na nowe z zastosowaniem nowocześniejszych materiałów jest ulepszeniem. Przy ocenie wydatków - czy są to wydatki na remont - należy brać pod uwagę zmieniającą się rzeczywistość gospodarczą i postęp techniczny, mające wpływ na sposób i środki realizowania robót tym pojęciem objętych. Inwestycje w obcym środku trwałym Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nakazują amortyzację inwestycji w obcym środku trwałym - art. 16a ust. 2 pkt 1 updop wynika, że amortyzacji podlegają również niezależnie od przewidywanego okresu używania, przyjęte do używania inwestycje w obcych środkach trwałych. Jednak z przepisów tych nie wynika wprost, jakie nakłady tworzą taką inwestycję. W praktyce przyjęło się ze są to jedynie nakłady mające charakter ulepszenia o których mowa w art. 16g ust 13 updop. Przepisy te mówią, że środki trwałe uważa się za ulepszone, jeśli suma wydatków poniesionych na ich przebudowę, rozbudowę adaptację lub modernizację wdanym roku podatkowym przekracza 3 500 zł i wydatki te powodują wzrost ich wartości użytkowej w stosunku do wartości z dnia przyjęcia środków trwałych do używania. Aby poniesione wydatki zakwalifikować do ulepszenia środka trwałego, wystarczy stwierdzenie, że występuje chociażby jeden z elementów ulepszenia tj. przebudowa rozbudowa adaptacja rekonstrukcja lub modernizacja.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00