Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 10.11.2011, sygn. IPPB5/423-895/11-3/RS, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, sygn. IPPB5/423-895/11-3/RS
Czy wydatki, które będą ponoszone przez przedstawicieli handlowych Wnioskodawcy na spotkania z kontrahentami w restauracjach, w sytuacji gdy będą odbywać się one w miejscowości, gdzie Wnioskodawca nie posiada siedziby ani lokalu, Wnioskodawca będzie mógł zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy o PDOP?
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 01.09.2011 r. (data nadania 01.09.2011 r., data wpływu 05.09.2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków ponoszonych przez przedstawicieli handlowych Spółki na spotkania biznesowe w restauracjach - jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 05.09.2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków ponoszonych przez przedstawicieli handlowych Spółki na spotkania biznesowe w restauracjach.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:
W ramach działań związanych z poszerzeniem kanałów dystrybucji przedstawiciele handlowi G. Sp. z o.o. (dalej: Wnioskodawca) będą organizowali spotkania z potencjalnymi odbiorcami. Z uwagi na fakt, iż posiadają oni miejsca prowadzenia działalności na terytorium całego kraju, spotkania te będą odbywały się także poza siedzibą Wnioskodawcy. W takich przypadkach, zważywszy, że Wnioskodawca nie posiada lokali w miejscowościach, gdzie będą odbywały się spotkania z kontrahentami, spotkania nierzadko organizowane będą w restauracjach. Przedmiotem takich spotkań mają być rozmowy biznesowe dotyczące produktów sprzedawanych przez Wnioskodawcę, w tym kwestie techniczne, szczegóły dotyczące przyszłych zamówień i inne związane z bieżącą lub przyszłą współpracą. Celem kontroli kosztów i zachowania technicznego charakteru spotkania przedstawiciele handlowi Wnioskodawcy będą upoważnieni do ponoszenia wydatków na spotkania w restauracjach jedynie do wysokości ustalonego przez Wnioskodawcę limitu w ramach wewnętrznych regulacji firmowych. Ponadto Wnioskodawca wdrożył system monitorowania wydatków, który polega na raportowaniu przez przedstawicieli handlowych m. in. tego, gdzie miało miejsce spotkanie, z jakim kontrahentem prowadzono rozmowy oraz jakiego dotyczyły produktu, co pozwoli na dokładną kontrolę rodzaju odbytego spotkania.