Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 25.08.2011, sygn. IPPP2/443-820/11-2/KAN, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, sygn. IPPP2/443-820/11-2/KAN
opodatkowanie finansowania świadczonej usługi szkoleniowej
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 4 lipca 2011r. (data wpływu 6 lipca 2011r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania finansowania świadczonej usługi szkolenia - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 6 lipca 2011r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania finansowania świadczonej usługi szkolenia.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:
Wnioskodawca jest polską spółką z siedzibą w W., specjalizującą się w edukacji informatycznej. Jest podatnikiem podatku VAT. Prowadzi działalność edukacyjną na terytorium całego kraju, posiada ośrodki szkoleniowe w . Spółka posiada wpis do ewidencji szkół i placówek niepublicznych w W., G. i W. A. S.A. jest organizatorem otwartych projektów szkoleniowych, dofinansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, skierowanych do osób indywidualnych. W ramach tej działalności Wnioskodawca realizuje m.in. projekt Podniesienie kwalifikacji na podstawie umowy o dofinansowanie projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Umowa została podpisana 22 lutego 2010 r. Projekt był realizowany do 30 czerwca 2011 r. Projekt realizowany był w ramach Poddziałania 8.1.1. Wspieranie rozwoju kwalifikacji zawodowych i doradztwo dla przedsiębiorstw. Zgodnie z umową i późniejszym aneksem, instytucja pośrednicząca przyznała Wnioskodawcy dofinansowanie na realizację projektu w łącznej kwocie nieprzekraczającej 1 159 488,88 zł i stanowiącej nie więcej niż 95,56 % całkowitych wydatków kwalifikowalnych projektu. Dofinansowanie to przyznane było w formie płatności ze środków europejskich oraz w formie dotacji celowej z budżetu krajowego. Dofinansowanie przeznaczone było na pokrycie ściśle określonych wydatków ponoszonych przez organizatora projektu w związku z jego realizacją, tzw. wydatków kwalifikowalnych w rozumieniu wytycznych w zakresie kwalifikowania wydatków w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, które zamieszczone są na stronie internetowej Instytucji Pośredniczącej. Działania podejmowane w projekcie obejmowały w szczególności zarządzanie projektem i realizację szkoleń. Zgodnie z aneksem z dnia 20.05.2011 r. Wnioskodawca zobowiązał się do wniesienia wkładu własnego w kwocie 53.893 zł co stanowiło 4,44% wydatków kwalifkowalnych projektu pochodzących ze środków prywatnych. A. S.A. jako projektodawca zobowiązany był do uzyskania wkładu prywatnego od uczestników szkolenia. Wniesienie wkładu prywatnego osób uczestniczących w szkoleniach było warunkiem uczestnictwa w szkoleniu i prawidłowej realizacji projektu. Każdy z uczestników szkoleń zobowiązany był do zapłaty kwoty w wys. 100 zł za szkolenie. Wkład prywatny musiał być wniesiony w formie gotówkowej. Początkowo Wnioskodawca wystawiał faktury VAT na kwotę 100 zł. Po zmianie ustawy o VAT w zakresie VAT od szkoleń Wnioskodawca zaczął wystawiać faktury VAT na kwotę 100 + VAT 23%, czyli 123 zł. Natomiast wszystkie faktury wystawione na kwotę 100 zł zostały skorygowane i doliczono do nich VAT w wys. 23 zł. Od 29.06.2011 r. Wnioskodawca ponownie zaczął wystawiać faktury VAT zwolnione z VAT, z uwagi na interpretacje Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie wydane w podobnych sprawach. W kwestii podatku VAT, umowa o dofinansowanie zawiera zapis, iż wydatki w ramach projektu mogą obejmować koszt podatku od towarów i usług, zgodnie ze złożonym przez Beneficjenta oświadczeniem stanowiącym załącznik nr 3 do umowy. A. S.A. oświadczyła, że realizując projekt dofinansowany ze środków EFS w ramach POKL nie może odzyskać w żaden sposób kosztu podatku VAT, którego wysokość została zawarta w budżecie projektu. Jednocześnie A. S.A. zobowiązała się do zwrotu zrefundowanej w ramach projektu części poniesionego VAT, jeżeli zaistnieją przesłanki umożliwiające odzyskanie tego podatku przez A. S.A. Zgodnie z wytycznymi Ministra Rozwoju Regionalnego w zakresie kwalifikowania wydatków w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, podatek od towarów i usług (VAT) może być uznany za wydatek kwalifikowalny tylko wtedy, gdy został rzeczywiście i ostatecznie poniesiony przez Beneficjenta oraz Beneficjent nie ma prawnej możliwości odzyskania podatku od towarów i usług.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right