Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 26.01.2011, sygn. IBPP3/443-830/10/IK, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, sygn. IBPP3/443-830/10/IK
prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z aportem inwestycji zrealizowanej w latach 2008
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 22 października 2010 r. (data wpływu 27 października 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 7 stycznia 2011 r. (data wpływu 20 stycznia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, jest:
- nieprawidłowe w części dotyczącej terminu obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z aportem inwestycji zrealizowanej w latach 2008-2010
- prawidłowe w części dotyczącej prawa do dokonywania na bieżąco obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z nakładami ponoszonymi z zamiarem późniejszego wniesienia gotowych środków trwałych jako aportu do spółki.
UZASADNIENIE
W dniu 27 października 2010 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 7 stycznia 2011 r. (data wpływu 21 stycznia 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z aportem inwestycji zrealizowanej w latach 2008-2010.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe oraz zaistniały stan faktyczny:
Gmina jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Gmina zamierza wnieść aportem do spółki komunalnej sp. z o.o. wybudowane w latach 2008 2010 sieci kanalizacyjne i wodociągowe. Wspomniana infrastruktura wodociągowa i kanalizacyjna, przed wniesieniem do spółki w formie aportu stała się lub stanie się w przypadku inwestycji w toku rzeczowym trwałym majątkiem Gminy o wartości poniesionych nakładów na jego wytworzenie. Wartość wnoszonego aportu będzie stanowiła określoną wcześniej wartość rynkową infrastruktury wodociągowej i kanalizacyjnej pomniejszoną o kwotę podatku VAT. Wniesienie do Spółki omawianego aportu zostanie udokumentowane wystawioną przez Gminę na Spółkę fakturą VAT na całą wartość wnoszonej w formie aportu inwestycji, a podstawę naliczenia należnego podatku VAT według stawki 22% stanowić będzie wartość rynkowa. W omawianym okresie Gmina posiada 37,9% udziałów, pozostała część udziałów przypada na trzy kolejne gminy, będące udziałowcami w Spółce. Przedmiotem działalności Spółki są usługi komunalne (odprowadzanie ścieków, dostarczanie wody oraz wywóz śmieci) świadczone na terenie gmin, będących udziałowcami, na podstawie umów cywilnoprawnych. Zarówno wniesienie aportu do Spółki, jak również świadczenie usług komunalnych przez Spółkę, jest czynnością opodatkowaną. Wykorzystanie wniesionych do Spółki sieci kanalizacyjnych i wodociągowych, będzie związane z czynnościami opodatkowanymi. W trakcie budowy wyżej wspomnianych sieci kanalizacyjnych i wodociągowych, do dnia 31 marca 2009 r. Gmina nie dokonywał odliczeń zawartego w nich podatku naliczonego. Ponadto, od nakładów poniesionych w okresie od dnia 1 kwietnia 2009 r. do dziś. Gmina również nie dokonywała odliczeń zawartego w nich podatku VAT naliczonego.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right