Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 04.11.2011, sygn. ITPP1/443-1132/11/DM, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, sygn. ITPP1/443-1132/11/DM
Opodatkowanie czynności dzierżawy oraz prawo do odliczenia podatku naliczonego i trybu skorzystania z tego prawa.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 10 sierpnia 2011 r. (data wpływu 16 sierpnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności dzierżawy oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego i trybu skorzystania z tego prawa - jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 16 sierpnia 2011 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie czynności dzierżawy oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego i trybu skorzystania z tego prawa.
W złożonym wniosku, przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.
Gmina, będąca czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług jest właścicielem infrastruktury służącej do realizacji zadań w zakresie wodociągów i kanalizacji, w skład której wchodzą m.in. nieruchomości gruntowe, budynki, urządzenia i budowle, w tym także sieci deszczowe, kanalizacyjne i sanitarne wraz z przyłączami kanalizacyjnymi. Przed dniem 1 kwietnia 2008 r. wskazany majątek stanowił własność Gminy z tym, że niektóre nieruchomości i środki trwałe były na podstawie stosownej decyzji administracyjnej oddane w trwały zarząd "Z.", który był zakładem budżetowym Gminy powołanym do zarządzania gospodarką wodno-ściekową na terenie Gminy. Wyżej wskazana decyzja wygasła na podstawie decyzji Burmistrza z dnia 17 marca 2008 r. w związku z likwidacją "Z.". W wyniku przekształceń w strukturze organizacyjnej Gminy, tj. w szczególności w związku z powołaniem do życia spółki "Z." Sp. z o. o. (dalej: "Z.") przedmiotowy majątek został wydzierżawiony przez Gminę na rzecz "Z." na podstawie dwóch umów cywilnoprawnych zawartych w dniu 19 grudnia 2008 r. Zgodnie z treścią umów wskazany wyżej majątek został oddany w dzierżawę z przeznaczeniem na działalność związaną z zaopatrzeniem w wodę, kanalizacją, usuwaniem i oczyszczaniem ścieków komunalnych w zamian za ustalony czynsz dzierżawny powiększony o należny VAT (przy czym umowy nie przewidują przejścia prawa własności infrastruktury wod-kan na "Z."). Umowy zostały zawarte na czas określony od dnia 1 grudnia 2008 r. do dnia 30 listopada 2011 r. Jednakże z uwagi na fakt, iż w okresie od dnia 1 kwietnia 2008 r. do dnia 30 listopada 2008 r. "Z." korzystał z przedmiotu dzierżawy, w umowach określono dodatkową opłatę z tytułu korzystania z przedmiotu umowy za okres sprzed jej zawarcia. Istotą zawartych umów było przekazanie, za wynagrodzeniem, całości istniejącej w Gminie infrastruktury wod-kan do używania przez "Z.", w celu umożliwienia tej spółce efektywnego gospodarowania mieniem Gminy i wykonywania zadań związanych z dostarczaniem wody i usuwaniem nieczystości. Po dniu 30 listopada 2011 r. Gmina ma zamiar przedłużyć umowę dzierżawy. Gmina po 1 maja 2004 r. realizowała, realizuje (i zamierza realizować) inwestycje związane z infrastrukturą kanalizacyjną, wodociągową i deszczową, w trakcie których rozbudowane/remontowane są budynki, urządzenia i budowle oddane w dzierżawę do "Z." na podstawie wskazanych umów. W związku z powyższym prowadzone były oraz prowadzone będą nadal dalsze inwestycje w sieci wod-kan., w wyniku których powstaje infrastruktura faktycznie wykorzystywana przez "Z.". Biorąc pod uwagę przyjętą pomiędzy stronami formułę współpracy nowopowstający majątek wod-kan również ma być oddawany w dzierżawę, bądź na podstawie aneksów do umów, bądź też na podstawie odrębnych umów (koresponduje to z przyjętym w Gminie systemem, zgodnie z którym "Z." powinien efektywnie zarządzać całością istniejącej w Gminie infrastruktury wod-kan).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right