Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 01.03.2010, sygn. ILPB3/423-115/10-2/AP, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu, sygn. ILPB3/423-115/10-2/AP
Czy ponoszone przez Spółkę wydatki na konsumpcję realizowaną w trakcie spotkań z kontrahentami w placówkach gastronomicznych (restauracjach, kawiarniach) mogą stanowić koszty uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych?
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. u. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. u. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Akcyjnej, przedstawione we wniosku z dnia 20 stycznia 2010 r. (data wpływu 29.01.2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków ponoszonych na konsumpcję realizowaną w trakcie spotkań z kontrahentami w placówkach gastronomicznych jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 29 stycznia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków ponoszonych na konsumpcję realizowaną w trakcie spotkań z kontrahentami w placówkach gastronomicznych.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz opis zdarzenia przyszłego.
Spółka prowadzi działalność w zakresie usług leasingu samochodów oraz kompleksowych usług zarządzania flotą samochodową. Nabywcami usług świadczonych przez Spółkę są podmioty gospodarcze z terytorium całej Polski. Spółka prowadzi działalność w powyższym zakresie poprzez Swoją siedzibę oraz cztery oddziały regionalne. Za sprzedaż usług powyższym nabywcom odpowiedzialni są przedstawiciele handlowi Spółki działający na terenie całego kraju. Zgodnie z przyjętą w Spółce polityką sprzedaży, Spółka odbywa spotkania z kontrahentami (nabywcami usług świadczonych przez Spółkę), w trakcie których omawiany jest przede wszystkim zakres świadczonych usług oraz warunki zawieranych umów. w przypadku, gdy nie ma możliwości odbycia spotkania w siedzibie / oddziale Spółki (z uwagi na znaczną odległość prowadzenia działalności przez kontrahenta od siedziby / oddziału Spółki) lub w siedzibie kontrahenta, spotkania te organizowane są w miejscach publicznych zlokalizowanych w niewielkiej odległości od danego kontrahenta. w niektórych sytuacjach organizacja spotkania w takim miejscu wynika wprost z propozycji kontrahenta Spółki. w szczególności, spotkania te odbywają się w punktach gastronomicznych (restauracjach, kawiarniach). w związku z powyższym, Spółka ponosi wydatki na konsumpcję w punktach gastronomicznych (posiłki, napoje), realizowaną w trakcie spotkań z kontrahentami. Spożywane podczas spotkań posiłki nie mają charakteru wytwornych czy okazałych, lecz stanowią zwykły lunch (obiad), wybierany spośród dań zawartych w menu. Celem tych spotkań jest omówienie z kontrahentem spraw biznesowych, nie zaś wykreowanie określonego wizerunku, czy też ukazanie zasobności Spółki. Spółka nie zalicza wydatków ponoszonych w powyższym zakresie do kosztów uzyskania przychodów dla celów podatkowych.