Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 22.06.2010, sygn. IPPB5/423-181/10-5/PS, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, sygn. IPPB5/423-181/10-5/PS
Czy Spółka ma prawo do naliczania odpisów amortyzacyjnych w ten sposób, że odpisy amortyzacyjne będą w całości zaliczane do kosztów uzyskania przychodów do chwili, gdy ich suma nie przekroczy kwoty 20 tys. euro, po czym dokonywane odpisy amortyzacyjne nie będą uznawane za koszty uzyskania przychodów?
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 22.03.2010r. (data wpływu 26.03.2010r.) oraz w piśmie z dnia 10.06.2010 r. (data nadania 10.06.2010 r., data wpływu 14.06.2010 r.) uzupełniającym braki formalne na wezwanie z dnia 02.06.2010 r. Nr IPPB5/423-181/10-2/PS (data nadania 02.06.2010 r., data doręczenia 08.06.2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie wysokości odpisów amortyzacyjnych zaliczanych w koszty uzyskania przychodów jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 26.03.2010r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie wysokości odpisów amortyzacyjnych zaliczanych w koszty uzyskania przychodów.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.
Grupa Handlowa E. jest jedną z największych grup handlowych w Polsce prowadzących handel detaliczny oraz dystrybucję artykułów spożywczych i kosmetyczno-chemicznych. Koordynatorem działalności Grupy Handlowej E. jest notowana na Giełdzie Papierów Wartościowych Spółka E. S.A. Głównym zadaniem E. S.A. jest wyznaczanie strategii działania i koordynacja bieżącej działalności spółek tworzących Grupę Handlową E.. E. S.A. odpowiada również za funkcjonowanie obszaru finansowo-księgowego i prawnego oraz zarządzanie personelem we wszystkich spółkach Grupy. To właśnie Spółka E. skupia kadrę zarządzającą całej grupy handlowej, wyznacza strategię rozwoju oraz daje impuls do dalszych działań poprzez wysokokwalifikowaną kadrę menadżerską oraz kadrę zarządzającą działów finansowo-księgowych, controlingu oraz kadr. Na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej Spółka nabywa samochody osobowe dla pracowników. Samochody stanowią nie tylko niezbędne narzędzie pracy dla kadry zarządzającej i dyrektorów ale również są swego rodzaju wyznacznikiem pozycji w firmie i stanowią jeden z dodatkowych elementów pozapłacowych dla wybranych pracowników. W wielu wypadkach są to samochody osobowe, których wartość przekracza równowartość 20 tys. euro. Przyjęta przez spółkę polityka rachunkowości zakłada 5 letni okres użytkowania takich aut po czym są one wymieniane na nowsze modele. W związku z planowanym w niedługim czasie zakupem pojazdów firmowych dla części kadry zarządzającej rodzą się na tym tle wątpliwości natury podatkowej, co do sposobu amortyzacji nowo nabywanych aut. Spółka zamierza bowiem stosować różne obniżone stawki amortyzacyjne dla poszczególnych samochodów osobowych. Stawki te będą zawierać się w przedziale nie przekraczającym 20% w skali roku. Spółka zamierza dokonywać amortyzacji samochodów w ten sposób, że odpisy amortyzacyjne będą w całości zaliczane w koszty uzyskania przychodów do momentu, gdy łączna suma odpisów amortyzacyjnych zaliczonych w koszty uzyskania przychodów zrówna się z kwotą w złotych 20 tys. euro przeliczoną według kursu średniego euro ogłaszanego przez NBP z dnia przekazania tego samochodu do używania. Od tego momentu dokonywane odpisy amortyzacyjne nie będą w całości uznawane przez Spółkę za koszty uzyskania przychodów. W wyniku zastosowania tej metody suma odpisów amortyzacyjnych dla amortyzowanych przez spółkę samochodów zaliczonych do kosztów uzyskania przychodów nigdy nie przekroczy równowartości w złotych kwoty 20 tys. euro przeliczonej według kursu średniego euro ogłaszanego przez NBP z dnia przekazania tego samochodu do używania.