Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 14.07.2010, sygn. IBPP2/443-334/10/RSz, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, sygn. IBPP2/443-334/10/RSz

Czy Wnioskodawca może odliczyć podatek VAT naliczony od zakupów poniesionych w miesiącu lutym oraz marcu i wykazać go w deklaracji kwietniowej.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 6 kwietnia 2010r. (data wpływu 12 kwietnia 2010r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia czy Wnioskodawca może odliczyć podatek VAT naliczony od zakupów poniesionych w miesiącu lutym oraz marcu i wykazać go w deklaracji kwietniowej jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 kwietnia 2010r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia czy Wnioskodawca może odliczyć podatek VAT naliczony od zakupów poniesionych w miesiącu lutym oraz marcu i wykazać go w deklaracji kwietniowej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca w dniu 14 stycznia 2010r. od Urzędu Miasta otrzymał zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej prowadzonej przez Prezydenta Miasta, stając się jednocześnie przedsiębiorcą. Swoją działalność Wnioskodawca postanowił rozpocząć z dniem 1 marca 2010r. aby mieć czas na dostateczne przygotowanie się do rozpoczęcia działalności. Ponieważ jej przedmiotem zgodnie z Polską Klasyfikacją Działalności PKD jest transport drogowy towarów (49.41.2) Wnioskodawca musiał dokonać zakupu środka transportu, który umożliwiłby mu wykonywanie działalności. Pod koniec stycznia br. Wnioskodawca udał się do Urzędu Skarbowego, aby poinformować o rozpoczętej działalności, zostawiając niezbędne dokumenty (jednak nie złożył VAT-R). Wnioskodawca zapytał również czy przed 1 marca może dokonywać zakupu środków trwałych oraz innych towarów niezbędnych do rozpoczęcia działalności i czy będzie miał możliwość do odliczenia podatku VAT naliczonego. Wnioskodawca uzyskał odpowiedź pozytywną, więc 1 lutego 2010r. dokonał zakupu środka trwałego samochodu ciężarowego o wartości 42.000,00 zł netto, VAT 22% 9.240,00 zł. Następnie Wnioskodawca dokonał wszystkich niezbędnych formalności związanych z zarejestrowaniem pojazdu i jego przygotowaniem do użytkowania dokonywał on zakupu towarów, które były mu do tego niezbędne. Do wniosku Wnioskodawca dołączył kserokopie faktur VAT kosztów poniesionych w miesiącu lutym na kwotę 1.990,07 zł netto, VAT 22% 431,81 zł. Wnioskodawca był już w posiadaniu auta, więc jeszcze musiał dokonać zakupu naczepy. W dniu 22 lutego 2010r. Wnioskodawca kupił wspomniany środek trwały za kwotę 12.500,00 zł netto, VAT 22% - 2.750,00 zł. Następnie Wnioskodawca dokonał również wszystkich niezbędnych formalności związanych z zarejestrowaniem pojazdu i jego przygotowaniem do użytkowania przemontowanie koła ciężarowego, wymiana dachu plandeki. W marcu Wnioskodawca rozpoczął działalność gospodarczą. Główne koszty Wnioskodawcy polegały na zakupie paliwa do pojazdu oraz drobnych wydatków stanowiących części do zakupionych środków trwałych. Do wniosku Wnioskodawca dołączył kserokopie faktur VAT pozostałych kosztów na łączną kwotę 15.344,57 zł netto, VAT 22% - 3.375,80 zł. W marcu za swoje usługi transportowe Wnioskodawca wystawił trzy faktury VAT mimo, że jak się później dowiedział, nie był jeszcze vatowcem. Pod koniec marca Wnioskodawca dowiedział się o swoim błędzie polegającym na nie złożeniu deklaracji VAT-R. Niestety z jego niewiedzy i niejasnych informacji uzyskanych z Urzędu Wnioskodawca jest czynnym podatkiem VAT dopiero od 1 kwietnia 2010r. Do wniosku Wnioskodawca dołączył kserokopie dokumentów rejestrowych przedsiębiorstwa oraz jak wyżej wspomniał kserokopie faktur VAT od zakupów dokonywanych przed zgłoszeniem rejestracji za miesiące luty oraz marzec.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00