Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 29.07.2010, sygn. IBPP3/443-485/10/KO, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, sygn. IBPP3/443-485/10/KO

Czy od nieruchomości syndyk powinien naliczyć podatek VAT, a jeśli tak to w jakiej wysokości?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i 5 rozporządzenia Ministra Finansów

z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 28 czerwca 2010r. (data wpływu 30 czerwca 2010r.), uzupełnionym pismami z dnia 9 lipca 2010r. (data wpływu 12 lipca 2010r.) i z dnia 13 lipca 2010r. (data wpływu 13 lipca 2010r.) oraz z dnia 26 lipca 2010r. (data wpływu) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie opodatkowania zbycia nieruchomości gruntowej zabudowanej jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 czerwca 2010r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony pismami z dnia 9, 13 i 26 lipca 2010r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie opodatkowania zbycia nieruchomości gruntowej zabudowanej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka z o.o. wygrała przetarg na zakup nieruchomości składającej się z działki ewidencyjnej nr 1128 o pow. 0,5416 ha (prawo własności). Na działce nr 1128 znajdują się obecnie 2 budynki.

  1. Budynek mieszkalno-usługowy (dom weselny, pub regionalny, dwukondygnacyjny, częściowo podpiwniczony o powierzchni użytkowej 929,64 m2 przylegający do dwukondygnacyjnego budynku mieszkalnego o powierzchni użytkowej 94,34 m2 (nieodpłatna, dożywotnia i niepodzielna służebność osobista polegająca na prawie mieszkania w 1 pokoju oraz korzystania z kuchni i wspólnej łazienki znajdujących się na parterze w budynku mieszkalnym na rzecz K. i J. G.).
  2. Budynek mieszkalno usługowy powstał w wyniku trzech etapów rozbudowy.W 1991r. H. i M. M. otrzymali drogą darowizny dom mieszkalny o pow. 94 m2 wraz z zabudowaniami gospodarczymi (brak danych o wielkości zabudowań ok. 100 m2), wybudowanymi w 1968r. Wartość darowizny oszacowano na kwotę 248 628 000,00 starych. Nabycie nieruchomości nastąpiło bez podatku VAT.W tych zabudowaniach M. M. prowadził opodatkowaną działalność gospodarczą. M. M. prowadził działalność gospodarczą na własny NIP, H. M. była osobą współpracującą nie prowadziła działalności gospodarczej samodzielnie, tylko wraz z mężem działalność gospodarcza na imię obojga małżonków. H. i M. M. nigdy nie byli wspólnikami spółki cywilnej. H. M. dopiero od 2005r. prowadzi własną działalność gospodarczą pod firmą F. R. M.M. w latach 1996-97 dokonał rozbudowy budynków gospodarczych dla celów własnej działalności gospodarczej o ok. 215 m2.Następnie Wnioskodawca w latach 2001-2004 powiększył budynki gospodarcze o 446m2. Uzyskano wówczas powierzchnię całkowita dla celów działalności gospodarczej o powierzchni 759,64 m2.Nastąpiło wówczas połączenie wspólnym dachem budynków gospodarczych z domem mieszkalnym o pow. 94m2.W 2007r. dokonano trzeciego etapu rozbudowy, powiększając powierzchnię pod wynajem o 170 m2. Pierwsze dwie rozbudowy nie wymagały odbioru budowlanego, trzecia rozbudowa wymagała takiego odbioru, lecz do tej pory go nie posiada. Niezbędne są dalsze inwestycje i nakłady finansowe, aby obiekt doprowadzić do odbioru. Pomimo braku odbioru trzeciej części, w całym budynku prowadzona jest działalność gospodarcza opodatkowana podatkiem od towarów i usług.Poniesione nakłady inwestycyjne, związane były z zakupami towarów podlegających odliczeniu VAT i zwiększyły wartość środka trwałego w następujący sposób: XII 2003r. - 557 016,15zł; XII 2004r. - 70 357,75zł; XII 2005r. - 10 701,36zł; XII 2007r. - 170 262,99złZgodnie z przepisami o podatku dochodowym wartość początkowa budynku nie zwiększa się wraz z kolejnymi nakładami inwestycyjnymi, tylko ma stały poziom 24.862, 80 zł (wartość darowizny z 1991r.). Wydatki na ulepszenie ponoszone przez Firmę Handlową M. M. przekroczyły 30% wartości początkowej w latach: 1997, 2003, 2004, 2005, 2007. Wydatki poniesione w 2007r. miały miejsce już po wynajęciu budynku w 2006r. (tj. styczniu 2006r. wynajęto dla firmy F. R. 789,40 m2 powierzchni, co stanowi 85% całkowitej powierzchni budynku służącego działalności gospodarczej). Ponoszone nakłady dotyczyły części przeznaczonej pod wynajem, a więc 85% powierzchni budynku.Pozostałe 15% starej części obiektu funkcjonującej od 1996r. jest w użytkowaniu Firmy Handlowej M. M. w upadłości i zostało rozbudowane w 1997r. Wtedy poniesione nakłady przekroczyły 30% wartości początkowej. Od tego momentu ponoszono jedynie drobne wydatki na bieżące odnowienia pomieszczeń (malowanie ścian), które nie przekroczyły 30% wartości początkowej.
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00