Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 14.12.2009, sygn. ILPP2/443-1402/09-2/MR, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu, sygn. ILPP2/443-1402/09-2/MR
Czy otrzymana przez Spółkę rekompensata w rozumieniu pokrycia ujemnego wyniku finansowego netto uzyskanego jako rezultat różnicy kosztów i przychodów, które powstają w związku z realizacją obowiązku świadczenia usług przewozowych stanowi wynagrodzenie za świadczoną usługę, stanowiąc obrót podlegający opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. u. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. u. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Sp. z o.o. przedstawione we wniosku z dnia 10 października 2009 r. (data wpływu 15 października 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania rekompensaty jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 15 października 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania rekompensaty.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.
Miejski Zakład Komunikacyjny Sp. z o.o. w jest spółką prawa handlowego, która powstała jako efekt przekształcenia zakładu budżetowego postawionego w tym celu w likwidację. Kapitał zakładowy w przedmiotowej Spółce jest w 100% reprezentowany przez Gminę. Na wymienioną Spółkę został nałożony obowiązek świadczenia usług publicznych w trybie władczym w uchwale organu stanowiącego o zawiązaniu Spółki i w sposób jednoznaczny zostało wyrażone, iż celem działalności Spółki jest wykonywanie zadania własnego jednostki samorządu terytorialnego dotyczącego zaspakajania potrzeb mieszkańców w zakresie transportu zbiorowego. Nałożenie tego obowiązku zostało również potwierdzone w umowie Spółki, a cel jej działalności znalazł odzwierciedlenie w szczegółowym opisie przedmiotu jej działalności. Akt założycielski Spółki stanowi, że została ona powołana cyt. w celu realizacji nałożonego na nią w trybie władczym zadania własnego miasta polegającego na zapewnieniu lokalnego transportu zbiorowego mieszkańcom miasta oraz mieszkańcom Gmin, członków Porozumienia komunalnego, w ramach którego powierzono miastu zapewnienie lokalnego transportu zbiorowego na obszarze Gmin członków Porozumienia. Wnioskodawca posiada na własność tabor autobusowy. Jak już wskazano na wstępie, wszystkie udziały w kapitale zakładowym Spółki objęła Gmina . Władcze powierzenie Spółce do realizacji zadania własnego Gminy poprzez utworzenie jej w tym celu znajduje swoje uzasadnienie w Rozporządzeniu Rady (EWG) Nr 1191/69 z dnia 26 czerwca 1969 r. w sprawie działania Państw Członkowskich dotyczącego zobowiązań związanych z pojęciem usługi publicznej w transporcie kolejowym, drogowym i żegludze śródlądowej oraz na podstawie wchodzącego w życie z dniem 3 grudnia 2009 r. Rozporządzenia (WE) Nr 1370/07 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2007 r. w sprawie usług publicznych w zakresie kolejowego i drogowego transportu pasażerskiego oraz uchylające Rozporządzenie Rady (EWG) Nr 1191/69 i Nr 1107/70. Spółka ta określana jest w wyżej wspomnianym Rozporządzeniu Nr 1370/07 jako tzw. podmiot wewnętrzny, będący wyodrębnioną prawnie jednostką podlegającą kontroli właściwego organu lokalnego. Kontrola ta jest analogiczna, do kontroli jaką sprawuje nad własnymi służbami. Natomiast zobowiązanie podmiotu wewnętrznego (Spółki) do świadczenia usługi publicznej jest definiowane jako wymóg określony przez właściwy organ do świadczenia usługi użyteczności publicznej w zakresie pasażerskiego transportu publicznego, których podmiot ze względu na swój własny interes gospodarczy bez rekompensaty nie podjąłby się w takim samym zakresie lub na takich samych warunkach. Wypełniając powyższe unormowanie prawne Spółka, jak już zostało wyżej wskazane, utworzona została w celu realizacji konkretnego zadania będącego zadaniem własnym Gminy . Zadanie to zostało powierzone do wykonywania w sposób bezpośredni, tym samym Wnioskodawca stał się w myśl Dyrektywy Nr 1370/07 tzw. podmiotem wewnętrznym. Ze względu na fakt, że usługi publicznego transportu zbiorowego mają charakter usług publicznych to wysokość cen, opłat po których są realizowane jest uchwalana przez radę miasta. Ponadto, Taryfa przewozowa zabezpiecza dla różnych grup społecznych wszelkiego rodzaju ulgi i zwolnienia przez co Spółka już w momencie jej tworzenia narażona jest na osiąganie straty. Wnioskodawca może prowadzić inną działalność np.: stację diagnostyczną itp., ale w bardzo ograniczonym zakresie. Nie może środków wygospodarowanych na innej działalności przeznaczyć na finansowanie usług przewozowych. Wobec powyższego, Spółka ma przyznaną tzw. rekompensatę w związku z ponoszoną stratą z tytułu wykonywania zadań przewozowych w zakresie publicznego transportu zbiorowego, powierzonych do realizacji w trybie władczym. Przedmiotowa rekompensata ma więc w istocie wyrównywać Wnioskodawcy stratę poniesioną w związku ze świadczeniem usługi publicznej. Szczegółowe określenie zakresu obowiązku świadczenia usług przewozowych przez Spółkę nastąpi w zarządzeniu organu tj. zarządzeniu Prezydenta Miasta. Dokument ten będzie określać m.in.:
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right