Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 06.04.2009, sygn. IPPB3/423-22/09-2/GJ, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, sygn. IPPB3/423-22/09-2/GJ

CIT prawnych w zakresie zaliczenia do kosztów podatkowych kwoty na podstawie zawartej ugody i momentu jej zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 20.01.2009r. (data wpływu 21.01.2009r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zaliczenia do kosztów podatkowych kwoty na podstawie zawartej ugody i momentu jej zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21.01.2009r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zaliczenia do kosztów podatkowych kwoty na podstawie ugody i momentu zaliczenia jej do kosztów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka jest jedną z największych korporacji przemysłu naftowego w Europie Środkowo-Wschodniej. Działalność Spółki koncentruje się na produkcji i sprzedaży produktów ropopochodnych głównie paliw. Funkcjonowanie na tak konkurencyjnym rynku wymaga od Spółki nieustannego rozwoju, poszerzania oferty, zdobywania nowych rynków zbytu, konsekwentnego zwiększania skali prowadzonej działalności oraz podnoszenia jej efektywności. Poza umacnianiem pozycji lidera na krajowym rynku paliwowym, od końca lat 90-tych strategia Spółki obejmowała również ekspansję na rynki innych państw Europy Środkowo-Wschodniej i konsekwentne budowanie pozycji regionalnej (międzynarodowej). Wejście na zagraniczne rynki było kluczowe dla dalszego rozwoju koncernu i wynikało z szeregu uwarunkowań jak m.in. chęć pozyskania nowych rynków zbytu oraz dążenie do umocnienia pozycji przetargowej głównie w relacji z dostawcami kluczowych surowców. Ponadto, ekspansja oznaczała wyższą efektywność działalności wynikającą z tzw. korzyści skali oraz zmniejszenie ryzyka prowadzonej działalności poprzez jej dywersyfikację rynkową Jednym z zasadniczych (strategicznych) kierunków ekspansji obranych przez Spółkę był rynek paliwowy Republiki Czeskiej. Praktyczna możliwość realizacji obranej strategii ograniczała się w zasadzie do przejęcia koncernu U podówczas wiodącego producenta i sprzedawcy paliw na rynku czeskim, którego większościowym akcjonariuszem był rząd czeski. Zakup U, posiadającego na terenie Czech zarówno rafinerie jak i sieć stacji benzynowych oznaczałby dla Spółki uzyskanie korzyści, o których mowa powyżej. Należy jednocześnie zaznaczyć, iż teoretycznie alternatywna strategia polegająca na budowie pozycji Spółki w oparciu o samodzielną ekspansję na rynku czeskim (nie opartą o przejęcie U), z oczywistych względów nie miała uzasadnienia ekonomicznego (zbyt duże nakłady w stosunku do czasu ich zwrotu).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00