Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 07.04.2009, sygn. ITPP1/443-107/09/DM, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, sygn. ITPP1/443-107/09/DM

Opodatkowanie podatkiem od towarów i usług czynności wykonywanych w imieniu Inspekcji Weterynaryjnej oraz uzyskanego z tego tytułu wynagrodzenia.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 6 lutego 2009 r. (data wpływu 10 lutego 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania kwoty stanowiącej zwrot udokumentowanych kosztów z tytułu czynności wykonywanych przez lekarzy weterynarii w imieniu Powiatowego Lekarza Weterynarii - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 lutego 2009 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania kwoty stanowiącej zwrot udokumentowanych kosztów z tytułu czynności wykonywanych przez lekarzy weterynarii w imieniu Powiatowego Lekarza Weterynarii.

W złożonym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Powiatowy Lekarz Weterynarii będący organem administracji wykonuje swoje zadania przy pomocy kierowanego przez siebie powiatowego inspektoratu weterynarii, który jest państwową jednostką budżetową. Przy wykonywaniu zadań, Powiatowy Lekarz Weterynarii jest, w myśl ustawy o finansach publicznych, zobowiązany do gospodarowania przyznanymi mu środkami finansowymi w sposób celowy i oszczędny. W dniu 15 listopada 2008 r. weszła w życie nowelizacja ustawy o Inspekcji Weterynaryjnej, zmieniająca m.in. art. 16, umożliwiająca wyznaczanie na czas określony lekarzy weterynarii niebędących pracownikami Inspekcji, świadczących usługi weterynaryjne w ramach zakładu leczniczego dla zwierząt, do wykonywania czynności o których mowa w art. 16 ust. 1 pkt 1a tej ustawy. Wraz ze zmianą ustawy nie nastąpiła jednak zmiana rozporządzenia z dnia 2 sierpnia 2004 r. Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie warunków i wysokości wynagrodzenia za wykonywane czynności przez lekarzy weterynarii i inne osoby wyznaczone przez lekarza weterynarii (Dz. U. Nr 178, poz. 1837 ze zm.). Zgodnie z tym rozporządzeniem lekarzom weterynarii wykonującym czynności określone w art. 16 ust. 1 ustawy o Inspekcji Weterynaryjnej, przysługuje wynagrodzenie obejmujące część podstawową, której wysokość ustala się według stawek określonych w załączniku do rozporządzenia oraz zwrot udokumentowanych kosztów dojazdu, według stawek określonych w przepisach w sprawie warunków ustalania oraz sposobu dokonywania zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych niebędących własnością pracodawcy i użytych produktów leczniczych weterynaryjnych i wyrobów medycznych. Wnioskodawca wskazuje, że rozbieżne są stanowiska stron umowy, o której mowa w art. 16 ust. 3 co do kwot zwrotu udokumentowanych kosztów. Rozbieżne są również stanowiska poszczególnych lekarzy weterynarii. Niektóre bowiem zakłady lecznicze nie chcą wyodrębniać na fakturze kwot poniesionych kosztów, doliczają je do części podstawowej i tak uzyskaną kwotę powiększają o należny podatek od towarów i usług w wysokości 7% (traktując wszystko jako usługi weterynaryjne). Inne zakłady lecznicze wyodrębniają na fakturze koszty dojazdu i użytych produktów leczniczych i tą kwotę powiększają o należny podatek w wysokości 22%, traktując to jako usługę dodatkową. Natomiast jeszcze inne deklarują, że nie będą wykazywać kwoty udokumentowanych kosztów na fakturze, a jedynie będą przedkładać rachunek za dojazdy i użyte produkty lecznicze bez dodatkowego obciążania Inspekcji kosztami podatku od towarów i usług. Wnioskodawca wskazuje, iż każdy z zakładów ma w zakresie swojej działalności wpisaną możliwość obrotu produktami leczniczymi dla zwierząt, żaden jednak nie ma wpisanych usług transportu czy przewozu oraz zauważa, iż umowa, o której mowa w art. 16 ust. 3 ustawy o Inspekcji Weterynaryjnej, jest zawierana z podmiotem prowadzącym zakład leczniczy dla zwierząt, rozporządzenie zaś określające wysokość wynagrodzenia przewiduje, że wynagrodzenie to przysługuje wyznaczonym lekarzom weterynarii, a nie zakładom leczniczym, z którymi zawierane są umowy.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00