Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 27.03.2008, sygn. ILPB3/423-47/08-2/EK, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu, sygn. ILPB3/423-47/08-2/EK
w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 20 grudnia 2007 r. (data wpływu 27.12.2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kosztów uzyskania przychodów jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 27 grudnia 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kosztów uzyskania przychodów.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.
Wnioskodawca, w ramach działalności gospodarczej prowadzi działania mające na celu promowanie swoich produktów i zachęcanie dotychczasowych i potencjalnych klientów do ich kupna. Jedną z metod działań mających na celu powyższe, jest przekazywanie dotychczasowym lub potencjalnym kontrahentom pojedynczych egzemplarzy (próbek) danego rodzaju produktów Spółki. Ma to na celu zapoznanie klientów z właściwościami produktów Spółki przed zakupem większej ich ilości. Ponadto klienci Spółki są dystrybutorami (np. hurtownie) lub inwestorami generalnymi, wobec czego przekazywany produkt służy jako egzemplarz prezentacyjny, który nie jest przeznaczony do dalszej sprzedaży, lecz do prezentacji właściwości potencjalnym nabywcom. Spółka zaznacza, iż proces sprzedaży jej produktów oparty jest na bezpośrednim kontakcie z klientami, za który odpowiadają przedstawiciele handlowi Spółki. To oni pobierają z magazynu Spółki produkty, które przeznaczane są na działania promocyjne i są przekazywane klientom. Każdy z przedstawicieli ma swoją bazę klientów. Przedstawiciele nie prowadzą szczegółowych zestawień (czy to w formie elektronicznej, czy papierowej) pokazujących, który klient i kiedy otrzymał przekazywany produkt. Ze względów biznesowych Spółka nie posiada jednak oświadczeń klientów (np. w formie ich podpisów), iż otrzymali przekazywane produkty. Spółka nie zdecydowała się na taką procedurę ze względu na dbałość o kontakty z klientami, z których część mogłaby nieprzychylnie patrzeć na podpisywanie potwierdzeń odbioru produktów. Taka procedura mogłaby być źle odebrana i mogłaby negatywnie wpływać na biznesowe cele Spółki. Wnioskodawcy zależy na zaprezentowaniu swoich produktów (w tym przypadku w formie nieodpłatnie przekazywanych próbek) i docelowo sprzedaży większej ilości produktów danemu klientowi (który po zapoznaniu się z właściwościami zdecyduje się na zakup).