Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 15.12.2008, sygn. ITPB3/423-564/08/MH, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, sygn. ITPB3/423-564/08/MH
Moment zaliczenia do kosztów podatkowych kwoty tzw. odstepnego.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zmianami) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 6 października 2008 r. (data wpływu 10 października 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie momentu zaliczenia do kosztów podatkowych kwoty tzw. odstępnego - jest prawidłowe
UZASADNIENIE
W dniu 10 października 2008 r. został złożony ww. wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie momentu zaliczenia do kosztów podatkowych kwoty tzw. odstępnego.
W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący zaistniały stan faktyczny.
Spółka jest podmiotem należącym do Grupy Prowadzi działalność gospodarczą w zakresie hurtowej sprzedaży artykułów spożywczych oraz chemii gospodarczej poprzez sieć swoich magazynów dystrybucyjnych rozmieszczonych na terenie całego kraju. W zakresie handlu hurtowego, w ramach Grupy Kapitałowej działa obecnie kilka spółek. Ponieważ w wielu przypadkach terytorialne obszary ich działalności, wzajemnie kolidują ze sobą lub nie są optymalnie dostosowane do sieci hurtowni (oddziałów), jakie poszczególne spółki prowadzą istnieje potrzeba uporządkowania struktur wewnątrz grupy. Poprzez pojęcie oddziały, na potrzeby opisanej niżej operacji gospodarczej, należy rozumieć siedzibę (adres) pod jakim zarejestrowany jest oddział w KRS, ale obszar (terytorium) działania takiej wewnętrznej jednostki organizacyjnej, jaką jest oddział spółki. Przy czym wartością ekonomiczną nie jest terytorium, ale możliwość uzyskania dochodów z prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium wielkość rynku zbytu (klientela). Klientela jest dobrem majątkowym o określonej w konkretnym czasie wartości. Klientelę określić można jako taką właściwość przedsiębiorstwa zarobkowego, która polega na zdolności zachowania przez nie dotychczasowych i przyciągania nowych odbiorców dla oferowanych przez to przedsiębiorstwo towarów. W przypadku handlu hurtowego (dystrybucji) istotny jest właśnie obszar terytorialny działalności danego dystrybutora. W przeciwieństwie do handlu detalicznego nie jest tu najważniejsza lokalizacja, rozumiana jako konkretny adres prowadzenia działalności.