Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 26.11.2008, sygn. ITPB2/415-875/08/PS, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, sygn. ITPB2/415-875/08/PS
Czy wypłacone przez pracodawcę świadczenie z tytułu wypadku przy pracy podlega zwolnieniu z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 21 lipca 2008 r. (data wpływu 8 września 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego - jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 8 września 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego.
W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.
W dniu 29 stycznia 2007 r. w trakcie wykonywania obowiązków pracowniczych uległ Pan jako pasażer wypadkowi komunikacyjnemu, w wyniku którego doznał Pan ciężkiego uszkodzenia ciała w postaci złamania kręgosłupa w odcinku szyjnym i złamania miednicy, co w efekcie końcowym doprowadziło do trwałego kalectwa. Na zwolnieniu lekarskim i zasiłku rehabilitacyjnym przebywał Pan do kwietnia 2008 r., po czym powrócił Pan do pracy, jednak na inne stanowisko, z uwagi na zakaz pracy na stanowisku zajmowanym przed wypadkiem. Po zakończeniu leczenia, decyzją lekarza orzecznika ZUS w sprawie stałego uszczerbku na zdrowiu spowodowanego na skutek nieszczęśliwego wypadku, orzeczono Panu trwały uszczerbek na zdrowiu i wypłacono jednorazowe odszkodowanie, które podlega zwolnieniu z podatku dochodowego od osób fizycznych. W trakcie zatrudnienia, tj. począwszy od 1992 r. zawsze podlegał Pan ubezpieczeniu od nieszczęśliwych wypadków, a formalności związane z tym ubezpieczeniem prowadzone były przez Pana pracodawcę. W dniu wypadku był Pan pewien, że jest ubezpieczony, jednak na początku lutego od kolegów z pracy dowiedział się Pan, że umowa ubezpieczenia grupowego na życie została przez pracodawcę rozwiązana z dniem 31 grudnia 2006 r., o czym poinformowano pracowników dopiero w lutym 2007 r., tj. po wypadku, któremu Pan uległ. Z uwagi na niekorzystną dla siebie informację, za pośrednictwem żony, podjął Pan próbę skontaktowania się z firmą ubezpieczeniową, w której posiadał Pan ubezpieczenie od następstw nieszczęśliwych wypadków w celu wyjaśnienia, czy umowa ubezpieczenia grupowego podpisana przez pracodawcę przewidywała okres karencji i czy jest możliwość kontynuowania indywidualnego ubezpieczenia następstw nieszczęśliwych wypadków, poprzez uregulowanie zaległych składek od stycznia 2007 r. Firma ubezpieczeniowa poinformowała Pana, iż umowa nie przewidywała karencji, a kontynuowanie ubezpieczenia indywidualnie jest w zaistniałej sytuacji niemożliwe. Mając na względzie powyższe, wystąpił Pan do pracodawcy z zapytaniem, jak ma zamiar rozwiązać sytuację nie poinformowania Pana o tym, że z końcem grudnia 2006 r. została rozwiązana umowa grupowego ubezpieczenia pracowników, która gwarantowała Panu odszkodowanie z tytułu nieszczęśliwego wypadku w pracy i jednocześnie uniemożliwiła kontynuowanie tego ubezpieczenia w sposób indywidualny. W odpowiedzi pracodawca poinformował Pana, że w sprawie wypłaty odszkodowania z tytułu wypadku przy pracy i ustalenia trwałego uszczerbku na zdrowiu właściwy jest ZUS. Następnie po konsultacji z adwokatem w sprawie dotyczącej wypłaty odszkodowania z ubezpieczenia grupowego poinformował Pan pracodawcę, że po zakończeniu leczenia z uwagi na nie dopełnienie obowiązku poinformowania Pana o rozwiązaniu umowy ubezpieczenia grupowego, a tym samym nie umożliwienie Panu kontynuowania tego ubezpieczenia, w sprawie wypłaty odszkodowania wystąpi Pan na drogę sądową. Pracodawca po konsultacji z prawnikami w kwietniu 2008 r. poinformował Pana na piśmie, że zarząd spółki postanowił pokryć koszty konsultacji lekarskiej w celu ustalenia stopnia uszczerbku na zdrowiu oraz wypłacić świadczenie z tytułu nieszczęśliwego wypadku przy pracy wg stawki 700 zł za 1% uszczerbku na zdrowiu i 105 zł za dzień pobytu w szpitalu spowodowanego nieszczęśliwym wypadkiem. Podkreśla Pan, że ww. stawka za 1% uszczerbku na zdrowiu został przyjęta przez pracodawcę w wielkościach wynikających z umowy ubezpieczenia grupowego, rozwiązanej z dniem 31 grudnia 2006 r. Po stawieniu się na komisję lekarską orzeczono Panu procentowo trwały uszczerbek na zdrowiu, w wyniku którego przysługująca kwota odszkodowania wyniosła 23 940 zł. Powyższe świadczenie pieniężne zostało zakwalifikowane przez pracodawcę jako świadczenie ze stosunku pracy, od którego pobrano zaliczkę na podatek dochodowy i należne składki na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne. W efekcie końcowym kwota wypłaconego odszkodowania wyniosła około 16 000 zł.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right